REFORMASI KUTU

“REVOLUSI, Revolusi, Revolusi.”
Suara yang riuh-redam itu tiba-tiba sahaja. Ia bising-kalut-kecoh-bosan-nanar. Macam bunyi para setan bergaduh! Alangkah besarnya bunyi kata-kata itu! Dunia pun boleh bergoncang mendengar talunnya! Oh, bombastik lagi aku ini berfikir. Aku merepek-repek! Apakah aku sekarang berada pada zaman gejolak Revolusi Perancis, tahun 1789? Apakah ini satu lagi khayalan gilaku?
            Aku terjaga! Aku tidak melamun? Aku masih di sini. Pandangan mataku berbinar-binar. Oh Tuhan... aku berada di sini, pada tahun-tahun terakhir abad ke-20! Dan kawanku, pemikir sasau yang selalu merungut kelaparan itu, masih wujud di sisiku. Dia tertidur pulas beralaskan hamparan-hamparan surat akhbar berbahasa Cina edisi entah bila.
            Dia tidur berdengkur-dengkur. Bunyinya macam lembu melenguh. Aku mengejutkannya. Dia menggeliat malas, lalu membalikkan lambung tubuhnya. Dia menyambung semula tidurnya. Dia tidak mendengar apa-apa yang sedang membising itu. Aku mengejutkannya lagi. Dia membuka kelopak matanya, perlahan-lahan. Sekarang dia memandang ke arahku dengan perasaan terganggu dan mual. Riak wajahnya tampak masih kebingungan, tidak tahu apa-apa, terpinga-pinga, macamlah budak bodoh. Dia kelihatan sangat bodoh... macamlah seekor lembu tua yang sudah kekenyangan, tetapi masih juga mahu meragut jerami kering.
            Akan tetapi, dia mulai bersuara, mengeluh kelaparan, “kebulurnya aku! Ada apa-apa makanankah untuk aku?”
            “Makan, makan, makan. Itu saja kau mahu dan tahu. Hei, kau sudah tulikah? Apa yang sudah terjadi sekarang? Bisingnya, macamlah satu dunia ini dilanggar kawanan burung garuda.” Dia masih bingung! Dia menggenyeh-genyeh kelopak matanya dengan belakang telapak tangannya. Kemudian dia menggulung sehelai daun rokok, mengisi tembakau jenis hem, menyalakan api, lalu menghisapnya penuh nikmat.
“Apa? Apa sudah jadi? Pagi-pagi buta begini kau sudah mulai memenuhi lubang telingaku dengan bebelan berbisamu, merosakkan semangat dan jiwaku dengan kata-kata yang negatif. Macam manalah kita semua hendak maju ke hadapan. Tunggulah malam nanti, kawan! Aku tidak mahu peduli apa yang akan terjadi kepada dunia yang sakit otak ini. Aku mahu tidurlah, bodoh, sedari semalam aku berjaga macam jerangkung.”
“Kau dengarkah apa di sana? Apa yang sedang mereka rayakan itu?”
 Kawanku mulai terkesima dan mulai sedar di mana dirinya berada sekarang... di bawah jambatan yang melintasi sebatang sungai, sungai yang mengalir malas membawa isi muatan yang kotor. Sungai sampah, panggil kawanku.
Kini kami bangun. Kami berjalan terhegeh-hegeh keluar dari bawah kolong jambatan di tepi sungai itu. Oh, aku ternampak pusuan manusia yang berhimpun di jalanan sana, di seberang jambatan, di dataran bebas itu, semacam ulat-ulat di dalam mangkuk najis tandas awam.
Oh Tuhan... apa sudah jadi! Apa semua ini? Suatu keajaiban siang buta begini! Puluhan ribu manusia sedang berarak di jalanan. Hah, apa yang mereka semua mahu? Mereka mahu apa, hah? Aku bingung. Kawanku nanar.
Manusia yang membentuk lautan besar itu berteriak-teriak, revolusi, revolusi, revolusi, di atas jalanraya. Mereka membawa sepanduk dan poster-poster protes yang tertulis kata-kata yang bombastik. Mereka melaung-laung!
Kami berdua segera bergegas menuju ke sana. Ini bakal suatu sejarah besar! Tentu ramai manusia yang penyibuk mahu dirinya juga tercatat dalam sejarah sebegini, fikirku.
Oh Tuhan... seumur hidup aku, aku tidak pernah menyaksikan perarakan yang sebegini besar dan kecoh! Aku ingin bertanya kepada kawanku, apakah kami ini sedang melalui suatu babak mimpi, atau kami dilamun khayali, atau juga sesat di dalam rimba marijuana yang saujana seperti malam tadi.
Itu orang atau rimbunan pohon-pohon renek marijuana atau daun-daun qat? Sebaliknya kawanku pula yang menyoalku perkara yang sama. Lihatlah! Di atas podium pentas sana, seorang lelaki yang bertampang tokoh besar sedang menyampaikan pidatonya. Aku pernah nampak tokoh itu di mana-mana. Oh, barangkali dialah tokoh yang melancarkan revolusi satu negara, satu nusantara itu! Satu siri revolusi untuk membersihkan negara daripada penjahat-penjahat besar yang mengamalkan “korupsi-nepotisme-kronism” dan entah apa-apa lagi. Sekarang beliau sedang berpidato dengan penuh bersemangat nun di atas sana.
Kata-katanya  yang penuh retorik memukau emosi khalayak. Ucapannya diselingi laungan revolusi yang bergemuruh.
“Kita sekalian harus berjuang, tumbangkan kerajaan diktator yang maha zalim itu.” Mereka kini mulai berarak-arak di jalanan. Bilangan manusia kian bertambah ramai. Ini semacam satu perayaan dalam hikayat-hikayat Melayu lama! Kami pun turut menyertainya.
Aku lihat ramai juga kawan-kawan kutuku berada di sini. Oh, adakah mereka sudah berhenti kerja di ladang anggur itu? Adakah mereka kini menjadi tokoh pejuang revolusi yang aktif, bekerja keras dan praktikal. Pembangun dan pengimpi negara utopia atau masyarakat madani sepenuhnya?
Aku mulai berasa ingin ketawa, dan mual sendiri... apalah yang nak jadi dengan dunia ‘ni! Kawanku mulai mengomel, “apa ini semua? Aku ini terlalu kebuluran! Kau tak laparkah? Dari semalam lagi kita tidak makan, bukan? Kalaulah... aku harap sesuatu akan terjadi. Eh, kau lihatlah, mereka semua ini akan ke mana. Ayuh, kita ikut mereka, laungkan sama perkataan keramat itu, revolusi, tak peduli apa maksudnya! Argh, sudah lama aku tidak berteriak begini!”
Dan kawanku yang bingung itu mulai membuat bising, menjerit-jerit, melaung-laung, “revolusi, revolusi, revolusi!”, macam orang gila. Sungguh dia macam orang sasau. Sekarang kami ditolak arus lautan manusia yang deras. Aku lihat kawanku asyik melirik penuh bernafsu ke arah kedai-kedai makanan segera di pinggiran jalan. Kedai-kedai itu sebahagiannya sedang ditutup dengan tergesa-gesa. Aku tahu apa yang bermain dalam fikiran para pemilik kedai itu. Aku faham apa yang sedang difikirkan kawanku itu.
Aku tidak berminat kepada semua itu. Aku juga lapar seperti dirinya. Tetapi, aku telah terlihat tubuh seorang gadis genit seperti makanan. Tubuhnya menggiurkan nafsuku. Ia persis ketulan-ketulan ayam goreng KFC di mataku. Ia membangkitkan rangsangan-rangsangan dalam diriku. Aku menarik tangan kawanku, dan berkata, “jika kita berpecah, jumpa aku di tempat biasa.”
Kini kawanku mulai menyingkir ke tepi jalan, dan aku berkata kepadanya bahawa aku sudah tidak larat lagi mengikuti perarakan gila, yang entah akan sampai ke mana ini, lebih baik kita sekadar menontonnya dari jauh.
Kawanku mendengar nasihatku kali ini. “Politik, oh politik, aku tak faham. Apakah yang mereka mahukan? Mereka semua kini macam orang yang kesasauan, terlebih candu, overdose.”
“Ya, ya, apa yang mereka boleh buat dengan berarak begini! Mereka hanya menyalak bukit.”
“Ini bakal menjahanamkan kita seluruhnya. Ini akan membentuk suasana huru-hara, anarki. Anarki hanya memulangkan keuntungan lumayan kepada para gelandangan. Nanti kita akan lihat semuanya. Oh, pedulikanlah apa mahu jadi!”
Kami menyisih ke pinggir jalan. Nafasku mengah dan badanku berpeluh lencun. “Mereka semua fahamkah apa yang mereka laungkan itu? Apakah sekarang ini kita hidup di zaman Karl Marx di Jerman? Ini Tanah Melayu ke? Adakah kita hidup di zaman menuntut keadilan ke atas para penindas yang membunuh rakyat?”
“Aku fikir, sebilangan besar mereka hanya manusia-manusia yang sakit mental. Mereka yang tertekan oleh konflik-konflik seharian di tempat kerja, baru bergaduh dengan isteri, risaukan hutang bertimbun-timbun, frust bercinta atau didustai kekasih yang mata duitan. Mungkin juga mereka baru saja kalah judi. Atau macam-macam lagi sebab yang psikik! Lihatlah riak wajah mereka! Dalam dunia yang penuh konflik jiwa ini, manusia memerlukan suatu peristiwa yang boleh dimasukinya secara langsung, untuk mengecapi katarsis. Inilah pil ubat untuk mereka menghapuskan segala tension mereka. Mereka sendiri tidak faham apa itu revolusi, aku fikir. Macam kaulah, kau sendiri suka melihat suatu kejadian accident, tapi kau tidak mahu pedulikan kesakitan yang dialami mereka. Begitulah manusia, kaki penyibuk, jahil, munafik, hipokrit dan kemabukan rasa. Dan para penulis politik prorevolusi itu akan menulis bahawa gerakan ini disokong oleh seluruh rakyat jelata. Hah, hah, hah...ya, benar, tetapi disokong manusia yang sakit mental kerana tekanan zaman yang makin kompleks.”
“Ya, kau betul!”
“Kau ingat lagi antara saripati pemikiran Sigmund Freud, si Yahudi itu... menjerit memang seronok, dan melegakan urat-saraf yang tegang. Baguslah juga sekali-sekala ada peristiwa begini. Aku harap masyarakat kota yang sakit tenat ini akan beroleh ubat segera dan tidak akan sakit jiwa seketika. Tak payah berjumpa pakar jiwa atau mengambil candu lagi. Doktor jiwa akan pupus akhirnya nanti.”
Kawanku ini seorang Nostradamus yang baik juga...  perarakan ini semakin menjadi kalut dan bertambah tidak terkawal. Mereka kini berhadapan dengan pasukan polis pengaman rusuhan...mulailah batu, botol dan objek-objek keras berterbangan...
Aku bertanya kawanku, “siapa yang memulakan pertempuran ini?”
“Aku tak mahu memfitnah sesiapa... cuba kita berhenti jadi hakim, siapa benar atau siapa salah. Cuba kita fikir sendiri, apabila manusia berkumpul terlalu ramai, apakah yang akan terjadi. Bukankah ia akan memudaratkan keadaan, tak kira mereka benar atau salah? Dan, jika aku di pihak penzalim yang dilawan, kau tahu apakah yang akan aku lakukan? Aku akan bantai secukup-cukupnya, kedua-dua pihak rasional kan? Kerana kedua-duanya fikir mereka betul lagi benar.”
Kini di hadapan kami terjadilah pertempuran... ramai perusuh ini lari bertempiaran... sebahagiannya telah merosakkan premis-premis perniagaan, dan membakar tong-tong sampah, menghuru-harakan lalulintas... suasana tidak terkawal lagi... semburan air pemedih mata terburai...
Keadaan kacau-bilau. Dalam suasana anarki itu, aku berbuat sesuka hatiku... aku teraba buah dada seorang gadis, kemudian merabanya...  memeluk tubuh mereka... mereka menjerit, dan aku tidak mahu peduli apa-apa... sehinggalah suatu objek yang keras mengenai kepalaku... terasa berbinar-binar seluruh pandanganku... terasa bintang-gemintang sedang berlaga di langit...
Ketika itulah aku sedar bahawa aku sudah terpisah dengan kawanku. Dia berambus entah ke mana.
Seorang polis antirusuhan melihatku.
Aku gementar... aku menyelusupkan diri... terjumpa sebatang lorong kecil... memasuki sebuah bangunan tinggalan yang gelap dan berbau tahi lipas... menyorok di situ untuk beberapa ketika... seorang gadis yang kelihatan sesat, panik dan kecemasan berlegar-legar di situ... aku menyambar pergelangan tangannya, menekup mulutnya, dan mendorong tubuhnya masuk ke dalam bangunan... kejadian ini berlaku secara mendadak dan spontan. Ia di luar kawalan fikiran warasku.
Inilah habuan revolusi untuk tubuhnya yang cantik dan menggiurkan itu, yang telah bertukar menjadi ayam goreng apabila dilihat oleh mataku!
Dia kini tergeletak macam bangkai haiwan buas di atas simen yang berhawa dingin. Separuh pengsan aku merevolusikan tubuhnya. Dia memandangku, memeluk tubuhku, ketakutan, trauma.
Di atas tar lorong kecil sebuah bangunan yang tersembunyi, aku ternampak seorang wanita muda sedang serakah diperkosa... aku hanya ketawa besar, terpingkel-pingkel, macamlah aku dirasuk hantu jembalang. Si perogol itu betul-betul gasar. Tidak romantik langsung, bebelku, lalu aku ketawa lagi! Pandangan mata perogol itu, yang terus menghala ke arahku, menunjukkan dirinya sedang menikmati keamatan kesedapan kelazatan yang sungguh enak, lalu fana... sehingga aku fikir dia rela ditembak mampus dalam keadaan begitu!
Bola matanya terpersil memandangku kosong, sehingga aku berhenti ketawa dan berasa takut pula! Seolah-olah aku ini tidak wujud di hadapannya.
Di tempat biasa, aku lihat kawanku itu sedang rakus melahap seketul peha ayam goreng. Dia memandang ke arahku, tersenyum sinis, dan bertanya mengapa pula dahiku bengkak. Ini membuat aku sakit hati, sangat sakit hati. Kemudian dia menogok air mineral di dalam botol dengan gelojohnya.
“Celaka,” aku menyumpah, “mereka fikir kepala aku ini dibuat dari besi kersani barangkali.”
Kawanku tersengih sumbing, “inilah hasil revolusi, inilah revolusi sejati yang aku mahu perjuangkan untuk para kutu seperti kita, tapi ayam ini sedap juga. Oh, kalaulah setiap hari ada perarakan gila begini, tentu kita tidak payah bekerja. Berilah tepukan gemuruh kepada para politikus yang bergasak itu!”
Kami pun ketawa terbelahak!
Belum habis ketawa, seorang wartawan media asing tercegat di hadapan kami.  Wartawan itu memfokuskan kamera ke arah kami, sambil menghalakan muncung mikrofon. Kawanku yang sedang kekenyangan itu selamba menjawab soalan-soalannya. Aku terlongo mendengarnya. Entah bila dia belajar bahasa penjajah itu.
“Revolusi ini perlu diteruskan, tuan (dia sendawa, eerk). Sebarkan berita ini ke seluruh dunia. Kerajaan yang teramat zalim ini harus diganti dengan kerajaan yang baru. Mahu tidak mahu hanya dengan cara revolusi jalanan yang menyeluruh. Hancurkan negara ini, bina negara baru! Revolusi ini perjuangan rakyat jelata, satu suara rakyat yang tertindas untuk membina suatu masyarakat yang utopia. Atau syurga di dunia realiti. Revolusi ini wajib diadakan setiap hari.”
Dan, entah apa-apa lagi kawanku itu membebel-bebel, membuat diriku terlalu mual dan ingin muntah.
Oh, inilah sudut pandangan sejarah yang akan dilupai dan tidak difikir atau dikaji kesahihannya oleh para sejarawan beribu-ribu tahun akan datang, jika dunia ini masih berputar.
Kalian semua jangan lupa, aku masih ada, persis Plato kepada Socrates, yang akan mencatat idea-idea kawanku yang tidak diiktiraf oleh masyarakat, malah direject dari laman buku sejarah itu.

Ditulis semula daripada cerpen asal saya dalam buku antologi cerpen bersama Faisal Tehrani, bertajuk Cerpen-2 Underground, 2000.

Comments