JAWAPAN KEPADA NIK MOHAMAD ABDUH

Renungan buat mereka yang berkata, "Saya benci politik. Politik kotor, memecah belahkan, saling memfitnah dan terlalu sukar dipercayai janji orang-orang politik. Saya mahu menjaga ugama saya," mari berfikir sejenak;

1) Adakah dengan menjauhi politik, anda terjamin jadi bersih? Tidakkah dunia ini seluruh penjurunya bercampur-baur antara baik dan buruk dan kita sendirilah yang menentukan untuk kita?
JAWAB: Tidakkah politik nabi itu dakwah, tabligh, tarbiah ke atas hati, usaha-usaha meningkatkan keimanan? Jangan sempitkan politik dengan demokrasi anjuran Yahudi yang berkehendak kepada perpecahan sesama Islam untuk memudahkan mereka menguasai kita. Adakah politik parti hari ini membersihkan kita dan meningkatkan keimanan kita semua?

2) Adakah orang-orang mulia seperti para ulama dan mujahidin sepanjang zaman yang terlibat dalam politik peringkat tertinggi telah menjadi kotor kerananya?
JAWAB: Ya, lihat tuan guru Nik Abdul Aziz. Berapa banyak fitnah telah terpalit kerana politik? Beliau telah mencampakkan diri ke dalam fitnah dan kemusnahan, telah menyebabkan hukum hudud, Islam dan pelbagai lagi dihina di tangan kafir, munafik, dan fasik.

3) Bagaimana anda menakrifkan politik baginda al Rasul صلى الله عليه وسلم yang memuncak sehingga terpaksa berperang dengan senjata?
JAWAB: Nabi berperang selepas dihalang menyebar dakwah dan musuhnya kafir, bukannya berperang dan berselisih sesama Islam. Bahkan orang-orang munafik pun nabi saw biarkan, takut timbul fitnah dan kekacauan yang membawa mudarat pada masyarakat. Nabi saw menakluk negara kuffar pun kerana mengelak ditakluk golongan kuffar yang selalu melakukan onar di perbatasan.

4) Jika orang yang 'bersih' seperti anda menjauhi politik, apa hukum membiarkan dunia politik untuk dikuasai orang-orang yang kotor?
JAWAB: Orang-orang yang ‘bersih’ seperti saudara katakan itu, bukanlah menjauhi politik. Mereka menjauhi parti dalam demokrasi. Mereka mengamalkan politik nabi, iaitu tabligh, dakwah, tarbiah. Kerana apa yang rosak adalah hati manusia, dan di situlah punca kepada segala kemungkaran. Apabila kebaikan telah merata, jatuhlah kebathilan. Itulah politik yang dibawakan Nabi saw. Ironinya, kaedah politik nabi ini ditiru dan digunapakai oleh Nasrani dan Yahudi melalui dakwah halus mereka seperti filem, hiburan, gaya hidup, makanan, pakaian dan sebagainya hingga kita semua masuk ke lubang biawak. Mereka tidak pula merebut secara langsung kekuasaan negara-negara Islam (kecuali Palestine).

5) Jika hak anda dicabuli oleh orang politik, seperti dibekukan kenaikan pangkat semata-mata kerana enggan menyokong orang politik, adakah satu kemuliaan dan 'kebersihan' jika anda hanya diam membisu atau menolak orang yang datang membantu mempertahankan hak anda itu?
JAWAB: Islam mengajar kita sabar, lebih-lebih lagi jika kita melawan kita akan lebih dianiayai dan menjadikan penzalim lebih zalim. Dan apakah pertolongan itu menjadikan keadaan yang lebih baik? Allah swt adalah sebaik-baik penolong.

6) Adakah untuk anda mencampuri politik, ia memerlukan sehingga tubuh anda dan keluarga sendiri dianiayai dulu oleh orang politik, atau cukup dengan melihat saudara seagama yang lain dianiaya. Adakah anda mahu terhantuk dulu baru tengadah?
JAWAB: Adakah politik parti hari ini menjadikan keadaan lebih baik? Adakah kerajaan menjadi lebih baik, atau adakah anda sendiri menjadi lebih baik?

7) Adakah anda melihat agama Islam mengajar agar dijauhi politik dan orang politik?
JAWAB: Kita diajar ikut sunnah nabi, bukan ikut sunnah Yahudi dan Nasrani. Nabi sudah mengajar bagaimana kaedah untuk menegakkan agama Allah di muka bumi ini, dengan tabligh, dakwah, tarbiah, kemudian senjata jika dihalang.Tetapi tidak berperang sesama Islam. Apa yang parti politik lakukan hari ini akhirnya akan membenarkan apa yang pernah dikatakan baginda Nabi saw bahawa akan terjadi peristiwa umat Islam yang akan berbunuhan sesama sendiri kerana mendakwa puak mereka lebih benar daripada puak yang lain, dan mereka semua mati dalam keadaan tidak beriman. Seruan-seruan parti yang berbau assabiyah inilah yang akan membawa kepada perang saudara.

8) Adakah anda melihat seorang nabi bukan ahli politik? Dengan maksud, nabi diutuskan untuk menjauhkan umat daripada politik?
JAWAB: Nabi saw adalah ahli politik, tetapi bukanlah politikus sekular yang berebut-rebut mencalonkan diri menjadi pemimpin. Kenapa mesti disempitkan politik Islam itu dengan parti-parti dalam demokrasi? Celakalah sesiapa yang mencalonkan dirinya menjadi pemimpin, malah hingga sanggup mencela lawan sesama Islam.

9) Apakah pendapat anda untuk menjatuhkan ahli politik yang jahat tanpa menyentuh politik?
JAWAB: Hidupkanlah usaha-usaha agama dalam kalangan rakyat bawahan, maka insyaAllah orang-orang di atas atau pemerintah, Allah swt akan ubah atau tukarkan. Ingatlah janji-janji Allah, “’wahai orang-orang yang beriman, sekiranya kamu membantu (agama) Allah, maka Allah akan membantu kamu, dan mengukuhkan kaki-kaki kamu”; Muhammad 47: 7). Seperti juga untuk mendapatkan cahaya (agama), hidupkanlah api (usaha-usaha agama). Agama itu syumul.  Jika kita mengusahakannya, akan datang kepada kita pemerintahan, sosial, ekonomi dan sebagainya daripada bantuan Allah swt. Bukannya beriman kepada demokrasi sekular

10) Adakah anda menemui dalil atau nas yang membenarkan anda lari dari tanggungjawab menentang kemungkaran politik?
JAWAB: Untuk menentang kemungkaran, adalah mengajak orang ke arah kebaikan, ke arah agama. Itulah politik nabi. Kita boleh menahan dan mencegah seseorang daripada melakukan kemungkaran, tetapi selagi dia tidak dibersihkan hatinya, tidak didakwah iman, dia akan tetap melakukan kemungkaran jika ada peluang. Ini tidak akan menyelesaikan masalah. Kita boleh menadah baldi untuk menampung air yang tumpah dari paip bocor, tetapi selagi paip tidak dibaiki, selagi itulah kita akan terus menadah baldi. Jika kita inginkan cahaya, maka usahakanlah menghidupkan unggun api, iaitu usaha-usaha agama untuk mendapatkan negara yang mendaulatkan agama.
Adakah kita mahu duduk dalam api untuk memadamkan api?    
Dan saya katakan, taatlah pada pemerintah (sekalipun pemerintah yang zalim), kerana apa-apapun alasan perpecahan umat, ia akan memberi keuntungan kepada musuh-musuh Islam sebenar, dan dalam masa ketaatan itu, lakukan usaha-usaha agama agar pertolongan Tuhan yang tidak jauh itu sampai.


# soalan ini diambil dari page Nik Mohamad Abduh, timbalan dewan pemuda Pas, bertarikh 8 April 2012

Comments

  1. tuan dijemput memberi komenter di blog:

    http://urusanulama-hl.blogspot.com/2012/01/tabligh-penjelasan-tuntas.html

    ReplyDelete

Post a Comment