MESIR, BANI ISRAEL, FIRAUN & HOSNI MUBARAK


SURAH Yusuf ayat 99: maka apabila mereka masuk bertemu Yusuf, Yusuf mendakap ibubapanya dan dia berkata, “Masuklah kamu ke Mesir, insya-Allah dalam keadaan aman.”
Mesir, Inggerisnya Egypt, adalah terkenal sebagai bumi Firaun, juga bumi para anbia. Banyak kisah menarik yang tercatat dalam lipatan sejarah mesir dari dulu hingga sekarang. Kisah Nabi Musa memimpin bani Israel yang dizalimi Firaun, berbangsa Qibthi, yang tercatat dalam al-Quran adalah antara yang menarik dan boleh diambil iktibar dan pengajaran.
            Seorang sejarawan Yunani, Herodotus, menyatakan Mesir adalah anugerah Sungai Nil. Mesir, seperti negara timur tengah yang lain, kaya dengan hasil bumi, iaitu petroleum. Ibukotanya Kaherah, al-Qahira, dimaksudkan sebagai berjaya.
Pada masa sekarang Mesir, yang di dalamnya terdapat universiti al-Azhar, dalam keadaan anarki dan tiada tanda-tanda pemulihan. Hosni Mubarak, yang digambarkan sebagai firaun moden, sudah digulingkan dalam satu pemberontakan rakyat, yang mendapat nyali semangat dari Tunisia. Kejatuhan Hosni Mubarak, sebelumnya Ben Ali di Tunisia, bahkan memberi inspirasi kepada gerakan-gerakan rakyat melawan pemerintahan yang didakwa zalim di seluruh dunia.
Tidak terkecuali di Malaysia, dengan adanya perhimpunan yang memberi sokongan kepada rakyat mesir yang menjatuhan Hosni Mubarak. Perhimpunan ini seolah-olah mahu menyampaikan mesej psikologi kepada kerajaan bahawa perkara yang sama mungkin akan terjadi di sini. Kemudian kejatuhan ini terus memberi inspirasi kepada rakyat Libya, Yemen, Oman, Bahrain, Syria, Algeria, Arab Saudi dan negara-negara berdekatan untuk menjatuhkan pemerintah di negara masing-masing. Situasi negara-negara tersebut masih dalam malapetaka. Percikan api ini lambat padam.
Untuk peringatan dan renungan, Revolusi Bunga Melati (Jasmine Revolution) di Tunisia berakar umbi dari peristiwa protes (dengan aksi membunuh diri) oleh seorang penjaja kecil yang ditindas penguasa tempatan. Penjaja itu membakar dirinya di hadapan awam. Sesuatu yang sebenarnya jelas kuffur dan bathil, tanda tidak bersabar dan putus asanya daripada rahmat Allah swt. Sesuatu yang dilaknat Allah swt walau apa alasan sekalipun diberikan untuk menghalalkan tindakan itu.
Ada simbol bertentangan yang menarik yang boleh direnungkan perihal Mesir hari ini dengan Mesir kuno. Perjuangan umat manusia melawan kekejaman adalah suatu kisah klasik yang bersambungan hingga ke akhir zaman. Sama ada Firaun atau Hosni Mubarak, kedua-duanya adalah pemerintah yang zalim dalam bentuk dan zaman berbeza. Bolehlah dianggap Hosni Mubarak sebagai warisan Firaun di zaman moden. Nabi Musa mewakili kaumnya, Yahudi, yang diperhambakan Firaun dan kaumnya, Qibthi. Hosni Mubarak pula sebagai Firaun moden yang memerah rakyatnya.
Akan tetapi, rakyat Mesir moden memilih melawan Hosni Mubarak dengan rusuhan dan pertempuran berdarah. Mereka telah keluar ke jalan-jalanraya dan mensabotaj kerajaan setiap hari di Medan Tahrir. Manakala bani Israel yang dipimpin Nabi Musa memilih cara hikmah dan penuh kesabaran. Nabi Musa, setelah kembali dari Madyan, menemui dan mengajak saudaranya Harun, ke istana Firaun untuk menyampaikan dakwah. Mereka berbahas dan berdialog dengan firaun dan kaumnya.
Perihal dakwah nabi Musa dan Harun ini ada disebutkan dalam surah Thaha, ayat 42-43: “Pergilah kamu berdua kepada Firaun, sesungguhnya ia telah melampaui batas dalam kekufurannya. Kemudian hendaklah kamu berkata kepadanya, dengan kata-kata yang lemah-lembut. Semoga ia beringat dan takut.”
Sama-sama dizalimi pemerintah, tetapi cara perlawanan yang berbeza. Sehingga akhirnya Firaun dan kaumnya tenggelam di Laut Merah, dalam peristiwa laut terbelah, semasa mengejar nabi Musa dan kaumnya yang keluar menuju ke Palestin.
Penentangan rakyat Mesir, juga rakyat negara-negara bergolak ini, seperti yang telah diketahui umum, ternyata telah mencampakkan diri mereka ke dalam lubang biawak. Ramai yang terkorban, berlaku kerosakan, kerugian dan tercedera dalam perhimpunan protes tersebut.
Berkat kesabaran bani Israel pimpinan Nabi Musa, Allah swt telah menganugerahkan kemenangan kepada mereka sebagaimana tersurat dalam surah al-‘Araaf ayat 137 yang berbunyi;  
“..dan kami wariskan kepada kaum yang telah ditindas itu wilayah bumi bahagian timur dan bahagian baratnya yang telah kami berkati dan sempurnalah perkataan rabbmu yang baik (sebagai janji) untuk Bani Israel disebabkan kesabaran mereka. Dan kami hancurkan apa yang telah dibuat Firaun dan kaumnya dan apa yang telah dibangun mereka.”
Kesabaran bani Israel ini jugalah yang diungkapkan oleh al-Hassan dalam menghadapi zaman-zaman fitnah dan genting semasa pemerintahan Yazid bin al-Muhallab.
Dari ‘Amr bin Yazid, dia berkata: “Ketika al-Hassan didatangi oleh sekelompok orang pada masa pemerintahan Yazid bin al-Muhallab, aku mendengar dia memerintahkan mereka tetap berada di dalam rumah masing-masing, dan mengunci semua pintu. Setelah itu dia berkata, ‘demi Allah swt seandainya manusia diberi cubaan dari penguasa, lalu mereka bersabar, nescaya dalam waktu singkat Allah swt akan mengangkat cubaan tersebut. Namun kerana berlindung kepada pedang, maka mereka pun diserahkan kepadanya. Demi Allah, mereka tak sedikitpun menghasilkan hari yang lebih baik’.  
Kemudian al-Hassan membaca ayat surah al-Araaf ayat 137 tadi.
            Seperti yang dikatakan oleh al-Hassan, pemberontakan mereka tidak sedikitpun menghasilkan hari-hari yang lebih baik.
Saksikanlah di Mesir dan negara-negara bergolak tersebut hari ini.  Adakah keadaan asal lebih baik dari hari-hari semasa pemberontakan dan selepasnya?

#SIASAH 17-23 JUN

Comments

  1. WAJIB menentang kemungkaran, kezaliman dan kefiraunan. Bengkak bengkil di muka akibat pergocahan di mana pun.... Kena cari ubat mujarab dan kesakitan pasca-ggocah PERLU diubati.

    ReplyDelete
  2. tatkala umat berpecah sesama.. ketika itulah mereka menangguk laba... kalaulah kita bersatu..~Nodus~

    ReplyDelete

Post a Comment