KOTA CONSTANTINOPLE & MUHAMMAD AL-FATEH


KOTA Constantinople hanya akan jatuh kepada seorang ketua yang baik, tentera yang baik dan rakyat yang baik.”
Demonstrasi atau tunjuk perasaan, bagi sebahagian politikus, adalah kaedah terakhir menyampaikan mesej terhadap kerajaan yang zalim. Demonstrasi ini bermula dan popular di Barat untuk menyuarakan rasa tidak puas hati dan bantahan.
            Ada banyak dalil dikemukakan untuk menyokong atau membangkang perlunya demonstrasi. Semuanya menggunakan hujah dan dalil agama, sama ada bersumber dari al-Quran ataupun hadith. Tiada penyelesaian muktamad yang terhasil, malah hanya pertikaian berterusan.
            Mereka yang prodemonstrasi menyampaikan kisah seseorang mengadu pada nabi SAW. “Sesungguhnya jiranku menyakitiku.” Sabda nabi SAW, “keluarkanlah baranganmu dan letakkannya di jalan.” Maka lelaki itu mengambil barangnya dan meletakkannya di jalan. Lalu setiap orang yang melintas bertanya, “apa yang terjadi kepadamu?” Dia menjawab, “jiranku menyakitiku.” Maka mereka berkata, “ya Allah laknatilah dia, ya Allah hinalah dia.” Dengan sebab itu jirannya berkata, “kembalilah ke rumahmu, aku tidak akan menyakitimu lagi.”  (hadith riwayat al-Bazzar dan al-Hakim)
Bagi penentang, mereka membawa riwayat Muslim ini, “Siapa sahaja yang datang kepada kamu sedangkan urusan kamu telah berada di tangan seorang pemimpin, kemudian dia bertindak menggugat kedudukan pemimpin kamu atau memecah-belahkan perpaduan di antara kamu, maka bunuhlah orang tersebut.”
Soalnya di sini, apakah demonstrasi itu jalan lurus mencapai kebenaran dan kemenangan? Apakah ia akan membuahkan hasil yang lebih baik?
Politikus yang kecewa kerana demokrasi tidak berjaya memenangkan mereka, telah bertindak menganjurkan demonstrasi. Mereka mendakwa pihak kerajaan tidak berlaku adil dan menipu dalam proses perlaksanaan demokrasi.
            Perlu diakui sesebuah kerajaan akan berusaha mempertahankan diri mereka sama ada dengan cara yang betul atau tidak, bergantung kepada bentuk penentangan. Ini adalah tindakbalas semulajadi. Tiada sesiapa yang akan membiarkan dirinya dijatuhkan, lebih-lebih lagi bagi kerajaan yang zalim. Manakala rakyat sebagai penentang akan berusaha menjatuhkan kerajaan melalui apa jua cara. Demonstrasi adalah jalan paling terakhir dan ekstrem bagi rakyat tertindas. Politikus-politikus yang menentang kerajaan akan bekerja keras menghasut rakyat turun ke jalanraya atas nama demontrasi aman.
            Melihat kepada contoh-contoh yang terjadi di seluruh dunia, banyak kerosakan, kerugian, kemusnahan, dan korban nyawa yang telah berlaku kerana demonstrasi walaupun bermula dengan aman. Kita ingin mengalihkan kezaliman, tetapi keadaan yang lebih zalim telah mengambil tempat. Mengapakah ini terjadi?
            Sama ada kerajaan ataupun golongan penentang yang melakukan kekacauan, itu tidaklah penting. Seperti yang kita ketahui, kerajaan yang zalim akan berbuat apa saja untuk mempertahankan diri mereka. Tidak ada gunanya jika kita meminta keadilan dari Firaun yang ternyata zalim itu. Logiknya, jika Firaun itu berlaku adil, tiada gunanya kita melawannya. Umpama seorang perompak, kita meminta perompak itu mencampakkan pistol di tangannya, adakah logik? Bahkan, tentulah perompak itu sanggup melakukan apa saja untuk merompak dan melepaskan diri dari jenayahnya. Begitu juga dengan kerajaan yang zalim. Jika demonstrasi itu diprovokasi oleh kerajaan dan berlaku pertumpahan darah, kitalah, sebagai penentang, yang harus dipersalahkan kerana mencampakkan masyarakat ke dalam fitnah-fitnah kekacauan. Tiada gunanya kita mempersalahkan kerajaan (atau Firaun) yang nyata zalim itu.
            Demonstrasi ternyata boleh menjerumuskan negara ke dalam gejolak api fitnah dan kemusnahan. Semua warganegara, terutama rakyat biasa dan orang kebanyakanlah, yang akan menanggung akibatnya jika demonstrasi ini bertukar menjadi revolusi berdarah. Dan perhatikan maksud surah al-Baqarah ayat 195 ini, “Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan.”
            Mereka menyertai demokrasi yang ternyata sekular, dan apabila mereka kalah dalam sistem demokrasi dan pilihanraya yang penuh tipudaya dan yang banyak memberi kelebihan kepada pemerintah itu, mereka menghasut rakyat keluar memberontak di jalanan.
            Suatu kebangkitan rakyat yang bermula dengan kebatilan adalah palsu dan tidak akan kekal. Kita bukan menentang kerajaan yang kuffur seperti firaun. Kita menentang kerajaan yang tidak adil. Kebangkitan rakyat yang sebenar adalah kebangkitan revolusi minda rakyat yang berteraskan agama. Kebangkitan kesedaran agama yang meruntuhkan semua sistem sekular dan kuffar. Bukan perjuangan berdasarkan naluri haiwan yang ganas berebutkan bangkai.
Demonstrasi, seperti demokrasi, bukanlah pilihan orang yang memiliki ilmu dan hikmah. Demonstrasi adalah pilihan mereka yang hilang ikhtiar, hilang kesabaran, putus asa dari pertolongan Allah swt.
            Seperti yang berlaku di Mesir dan negara-negara lain, ternyata kemenangan pemberontakan tersebut hanyalah memberi keuntungan kepada Zionis dan AS dalam menjayakan New World Order mereka. Modus operandi mereka adalah meruntuhkan kerajaan atau monarki lama, lalu membentuk kerajaan baru di bawah tunggangan mereka. Mereka tidak akan mencemari tangan mereka dengan darah, tetapi dengan tangan-tangan rakyat negara itu sendiri melalui pemimpin dan aktivis masyarakat yang dibentuk dan dididik mereka sejak sekian lama.
            Jika cukup syarat-syarat, wujud ketua yang baik, tentera yang baik, dan rakyat yang baik, kapal pun boleh belayar di daratan, seperti terjadi di kota Constantinople suatu masa dahulu, sehingga tumbang kota itu ke tangan Muhammad al-Fateh dan para tentera serta rakyatnya. Apakah kita sebaik itu untuk mengalihkan kezaliman dengan demonstrasi? Atau kezaliman yang lebih besar akan menghempap kita.

Comments