KISAH PENDEK PERIHAL MAUT


SEORANG darwis telah melakukan perjalanan jauh melalui jalan laut. 
Para penumpang kapal laut yang perasan akan dirinya ketika memasuki kapal, seperti biasa telah meminta sebarang nasihat yang bermanfaat daripadanya. Apa yang dilakukan oleh semua darwis adalah sama saja, yakni memberitahu hal yang itu-itu juga. Dan darwis itu telah mengulangi saja salah satu bab yang menjadi perhatian penting para darwis sepanjang zaman.
            Rumusan pelajaran itu adalah: “berusahalah kamu menyedari maut, sehingga kamu faham maut itu apa.”
Hanya segelintir penumpang saja yang tertarik dan memikirkan maksud peringatan tersebut.
            Tiba-tiba di dalam perjalanan, angin taufan telah memukul kapal mereka dengan kencang. Para penumpang dan kelasi kapal bertelut lutut, memohon Tuhan menyelamatkan mereka. Mereka menangis ketakutan, menyerahkan diri kepada nasib, meratap memohon keselamatan nyawa.
            Si darwis ini hanya duduk tenang, bertafakur, sama sekali tidak memberikan sebarang reaksi cemas terhadap apa yang sedang terjadi di sekeliling.
            Ketika laut tenang, angin taufan telah berlalu, para penumpang kembali tersedar. Mereka kehairanan memikirkan keadaan tenang si darwis menghadapi suasana cemas tadi.
            Mereka telah bertanya kepadanya, “apakah tuan tidak mengetahui bahawa pada angin taufan itu sebentar tadi, tidak ada yang lebih kukuh daripada sekeping papan, yang boleh memisahkan kita dari maut?’
            Si darwis hanya menjawab, “oh tentu saja saya mengetahuinya. Saya tahu keadaan di laut sememangnya begitu. Tetapi saya juga menyedari bahawa jika saya berada di darat dan menghayatinya dalam kejadian-kejadian seharian, keadaan yang memisahkan antara kita dan maut itu lebih rapuh lagi.”

CATATAN: karangan ini diolah semula daripada kisah yang disampaikan oleh Bayazid dari Bistami, suatu tempat di sebelah Laut Kaspia. Beliau meninggal dunia pada separuh kedua abad ke-19.

Comments

  1. Sultan Ariffin Tayfur Abu Yazid al Bustami

    ReplyDelete

Post a Comment