PEMBANGKANG YANG MEROSAKKAN?



MELIHAT situasi hari ini di seluruh dunia, telah terjadilah apa yang dperingatkan oleh nabi Muhammad saw bahawa akan berleluasa fitnah pada akhir zaman.
            Fitnah yang digambarkan baginda  seperti api yang menggejolak, seperti ombak di lautan. Kekeliruan, perang, pembunuhan, perpecahan, pemberontakan, pertikaian, kekacauan, kafir-mengkafir dan sebagainya bermaharajalela. Tidak perlu dijelaskan satu-persatu lagi kerana telah banyaknya fitnah yang muncul, tanda dekatnya dengan hari penghabisan.
            Kita, umat Islam, terus kebingungan untuk membaca dan memahami semua fitnah-fitnah ini. Kebenaran telah susah untuk dikenali kerana munculnya ramai manusia yang menyebarkan pelbagai onar, yang menyuburkan ketidakstabilan dalam masyarakat.
            Bagaimanakah kita harus menghadapi fitnah-fitnah ini?
            Tulisan ini ingin mengulas mengenai kaedah pembangkang menghadapi kerajaan yang zalim. Krisis kepemimpinan telah menghasilkan fitnah yang besar. Misalnya selepas kewafatan baginda. Dikatakan pintu fitnah itu terbuka selepas terbunuhnya Utsman bin Affan. Bagaimanakah kaedahnya?
Tiadakah contoh di dalam sejarah para sahabat nabi untuk kita teladani?
            Apakah wajib melawan, membangkang atau memberontak kepada pemerintah yang zalim?
            Marilah kita membuat perenungan dan penilaian.
Kita bermula dengan premis ini: Kerajaan Barisan Nasional adalah zalim (walaupun ini bukan kebenaran yang sahih. Ini satu andaian untuk memenuhi tuduhan pembangkang). Akan tetapi, wajarkah tindakan pembangkang melawan kerajaan seperti yang berlaku hari ini?
Apakah tidak kelihatan tindakan pakatan pembangkang lebih banyak merosakkan dari memperbetulkan keadaan? Mereka ingin mengubah keadaan, bukan memperbaiki keadaan. Tindakan mereka seperti tikus membaiki labu. Mereka telah menimbulkan benih-benih fitnah yang lebih besar dan lebih bahaya berbanding kezaliman pemerintah. Mereka telah mengadaikan prinsip dan ketenteraman awam untuk mencapai cita-cita menjatuhkan kerajaan. Walaupun bukan dengan mengangkat senjata, sistem demokrasi yang dipilih mereka telah menghuru-harakan pemikiran dan suasana masyarakat dalam negara.
            Atas nama agama, keadilan, suara rakyat dan sebagainya, mereka telah menggunakan semua cara untuk melemahkan kerajaan. Sebaliknya kerajaan akan lebih menguatkan cengkamannya kerana mereka menguasai semuanya dari segi dana kewangan, logistik, jentera, media dan sebagainya.
Bolehkah maki hamun, mendedahkan aib, menyebarkan berita yang tak pasti (fitnah) dihalalkan untuk memperbaiki keadaan? Bukankah cara ini akan menghasilkan tindakbalas yang lebih ganas dan lebih zalim oleh golongan penguasa dalam mempertahankan kerajaan? Satu celaan pembangkang akan dibalas sepuluh celaan kerajaan. Siapakah yang akan hancur dalam pertembungan ini?
            Pakatan pembangkang mendakwa mereka berjuang demi kepentingan masyarakat. Benarkah manifesto mereka ini secara praktiknya? Tidak, malah ia sebaliknya. Banyak contoh yang boleh dikemukakan berkenaan kerosakan dilakukan pembangkang ini. Berapa banyak pembaziran duit rakyat telah berlaku setiap kali pilihanraya? Di manakah dana yang besar ini didapatkan? Sama ada di pihak kerajaan atau di kalangan pakatan pembangkang. Kerajaan mungkin mendapatkannya dengan cara yang salah seperti rasuah. Dana pakatan pembangkang boleh saja dikhuatiri dari sumber-sumber luar yang boleh mengancam kedaulatan negara jika mereka berkuasa.
            Dalam keadaan berpecah-belah ini, masing-masing ingin meraih undi, dan keadaan ini telah memberikan peluang kepada segelintir manusia opportunis, luar atau dalam negara, mengutip hasil. Pelampau kaum akan menekan kerajaan dengan pelbagai permintaan yang akan menaikkan kemarahan kaum lain. Kerajaan juga terpaksa tunduk dalam sesetengah perkara seperti isu novel, isu perkauman, perlaksanaan undang-undang ke atas pesalah dan sebagainya, untuk mendapatkan undi.
            Misalnya dalam isu Bible (al-Kitab) dalam Bahasa Melayu, penggunaan nama Allah,  telah menunjukkan lemahnya orang Islam di dalam pakatan pembangkang.
            Perpecahan adalah malapetaka kepada umat. Pembangkang yang berjuang atas nama agama ini sudah hilang pedoman. Kadang-kadang kelihatan seolah-olah pembangkang berharap pemerintah melakukan kesilapan untuk dijadikan isu.
            Dalam bentuk agresif, mereka menganjurkan rapat umum dan demonstrasi. Tunjuk perasaan yang diadakan ini adakah menepati cara Islam? Mereka mendakwa tunjuk perasaan ini adalah secara aman. Tetapi jika dibiarkan ia akan menimbulkan fitnah. Apabila berlaku kekacauan dalam tunjuk perasaan ini, mereka menyatakan tali-barut pemerintah yang melakukannya. Jika benar pemerintah yang melakukannya, adakah pakatan pembangkang tidak bersalah? Merekalah yang telah mendedahkan masyarakat kepada fitnah dan kekacauan.
            Semakin kuat asakan pembangkang, percayalah, semakin kuat cengkaman pemerintah. Pertembungan ini akan hanya memudaratkan masyarakat.
Jika ada kes yang melibatkan kecuaian segelintir pihak berkuasa, mereka mencanangkan seolah-olah seluruh anggota pihak berkuasa tersebut yang bersalah. Tujuan mereka adalah melemahkan kerajaan, tanpa memikirkan kesan ke atas kestabilan negara di mata dunia.
Mereka menimbulkan kekacauan. Pihak berkuasa akan terpaksa menangani kes-kes yang melibatkan pembangkang. Tidakkah pembangkang sedari ini memberi peluang kepada penjenayah sama ada kolar putih atau biru, untuk menjadi aktif dan mengambil kesempatan? Kerajaan yang takut kalah ini akan menggunakan polis untuk mengekal kekuasaan sehingga tugas asas polis untuk menjaga keselamatan dalam negeri terabai. Apabila jenayah meningkat, kerajaan akan dipersalahkan. Bangkangan ini akan berterusan tanpa memikirkan kepentingan masyarakat.
            Pembangkang yang memecah-belahkan masyarakat ini telah memberi peluang kepada pihak luar untuk menguasai negara melalui beberapa cara. Kerajaan mungkin mengupah firma-firma asing untuk memulihkan sokongan dan membentuk persepsi baik di kalangan rakyat. Dan pembangkang mungkin juga meminta desakan antarabangsa untuk campurtangan dalam kes-kes yang melibatkan kepentingan mereka. Kedaulatan negara akan tergugat di sini.
            Kerajaan zalim yang takut kehilangan kuasa ini akan lebih bertambah ganas dan jahat. Lihatlah contoh di Libya sekarang ini. Adakah kita percaya Muammar Gaddafi akan menyerah kalah begitu saja? Gaddafi akan tumbang bersama kehancuran rakyat dan negaranya. Dia takkan tunduk.
            Di manakah kebijaksanaan kita?
            Kita membangkang untuk kebaikan masyarakat, tetapi yang kita dapat hanyalah kerosakan yang lebih besar, fitnah yang bergejolak.
Mari kita renungi lagi hadith nabi dan pendapat ulama-ulama di bawah perihal pembangkang. Mungkin ada kebenarannya untuk diambil iktibar.
            Pengacau, pemberontak atau pembangkang ini berbeza pendapat, tetapi pedang-pedang mereka bersatu untuk melawan. Seperti kata Abu Qilabah, “Walaupun pendapat mereka berbeza, namun mereka bersatu dalam keraguan dan kedustaan. Sesungguhnya mereka berbeza pendapat, tetapi pedangnya bersatu, sehingga aku tidak melihat tempat mereka kembali melainkan neraka.”
Perhatikan  pakatan pembangkang di Malaysia. Adakah mereka sepakat dan berkongsi ideologi yang sama? Yang pasti mereka hanya sepakat dalam menjatuhkan kerajaan. Bolehkah kita mempertaruhkan masa depan rakyat dengan pakatan yang berbeza ideologi ini sekiranya mereka berkuasa?
            Imam Ahmad misalnya telah dipenjara, tetapi tidak memberontak ke atas penguasa. “Aku berpendapat untuk tetap mentaati khalifah, baik ketika susah mahupun ketika senang, dalam kondisi semangat mahupun terpaksa, bahkan ketika khalifah lebih mementingkan dirinya sendiri sekalipun. Namun yang membuatku sedih adalah aku tidak diizinkan mengikuti solat berjemaah, menghadiri solat jumaat dan berdakwah kepada kaum muslimin.”
            Beliau lebih mahu bersama masyarakat untuk berdakwah, menerangi hati masyarakat dengan agama, bukannya menentang penguasa yang menzaliminya.
            Ibnu Taimiyah berkata: “Ramai orang yang memberontak kepada penguasa, namun keburukan yang mereka dapatkan adalah lebih besar dari kebaikan yang diharapkan muncul darinya. Contohnya pemberontakan di Madinah kepada Yazid, Ibnul Asy’ats di Iraq kepada Abdul Malik; Ibnul Muhallab di Khurasan yang memberontak kepada puteranya; pemberontakan di Madinah dan Basrah kepada al-Mansur.
            Riwayat Muslim: “Akan ada selepasku pemimpin-pemimpin yang tidak mengikut petunjukku dan tidak menjalankan sunnahku. Di tengah-tengah mereka akan berdiri beberapa orang lelaki yang hati mereka seperti hati syaitan yang berada pada tubuh manusia. Hudzaifah bertanya, wahai rasulullah, apa yang harus aku perbuat jika menjumpai hal itu. Baginda menjawab, tetap patuh dan taat kepada pemimpin sekalipun punggungmu dipukul dan hartamu dirampas, kamu harus tetap patuh, dan taatlah.”
            Dalam kita menyertai pakatan pembangkang ini, kita lupa ia mempercepatkan lagi tersebarnya fitnah di mukabumi ini dan memburukkan lagi masyarakat. Ingatkan juga perihal puak Khawarij yang pada malamnya membaca ayat-ayat suci, dan pada siangnya melakukan fitnah dan kerosakan dalam masyarakat.
            Dari ‘Amr bin Yazid, dia berkata: “Ketika al-Hassan didatangi oleh sekelompok orang pada masa pemerintahan Yazid bin al-Muhallab, aku mendengar dia memerintahkan mereka tetap berada di dalam rumah masing-masing, dan mengunci semua pintu. Setelah itu dia berkata, ‘demi Allah swt seandainya manusia diberi cubaan dari penguasa, lalu mereka bersabar, nescaya dalam waktu singkat Allah swt akan mengangkat cubaan tersebut. Namun kerana berlindung kepada pedang, maka mereka pun diserahkan kepadanya. Demi Allah, mereka tak sedikitpun menghasilkan hari yang lebih baik’. Kemudian dia membaca ayat:
            “...dan telah sempurnalah perkataan rabbmu yang baik (sebagai janji) untuk Bani Israel disebabkan kesabaran mereka. Dan kami hancurkan apa yang telah dibuat Firaun dan kaumnya dan apa yang telah dibangun mereka.” (Al-A’raaf:137)
Untuk mengubah kerajaan dan negara bukanlah dengan membangkang. Dikhuatiri dengan melawan dan membangkang, hasil yang kita perolehi adalah lebih teruk dari kerosakan-kerosakan yang diperbuat oleh pemerintah yang zalim.
           
 #tersiar dalam Akhbar SIASAH 15-22 April 2011          

Comments

Post a Comment