KEBENARAN DAN KEMENANGAN


APAKAH kebenaran? Apakah kebenaran tidak boleh dicapai?
            Manusia adalah bebas berfikir dalam mencari dan menemui kebenaran yang mahu diyakini dan diikutinya.
            Dalam pencarian ini akan berlaku debat dan pertikaian.    
Dalam perdebatan, akan berlaku pertembungan pendapat. Bagaimanakah kita akan mempertemukan dua (atau lebih) aliran pendapat tersebut?
Jika setiap manusia menganggap kebenaran itu adalah seperti citarasa individu, dunia ini akan berkecamuk dan akan penuh dengan pertentangan demi pertentangan yang merosakkan.
            Misalnya, manusia biasanya akan berkata itu pendapat masing-masing jika seseorang mengeluarkan suatu pendapat. Apakah natijahnya?
            Kebenaran telah disamakan dengan citarasa individu seperti selera makan, warna kesukaan atau kereta impian. Walhal kebenaran adalah hakiki dan mutlak.
            Setiap kali saya selesai bercakap atau menulis sesuatu idea, saya akan tanyakan pandangan kawan-kawan berkenaan idea tersebut. Maksudnya, betulkah idea saya itu dan jika salah, apakah yang betul.
            Malangnya saya akan diberi komen sebegini: apa yang ditulis itu adalah betul bagi kamu, kerana itu pandangan kamu. Orang lain ada pandangan yang lain.
            Orang akan menganggap idea saya itu hanyalah pendapat saya, dan tidak penting sama ada ia betul atau tidak.
            Maka idea saya itu hanyalah jadi seumpama sejenis kek. Sama ada ia sedap atau tidak, bergantung pada selera orang yang menikmatinya. Kita tidak boleh memaksa seseorang itu suka atau tidak dengan sepotong kek itu. Kerana ia adalah pilihan peribadi. Apakah kebenaran itu semurah itu?
            Tiada orang berminat lagi mencari kebenaran di dalam satu-satu perkara. Manusia telah membiarkan kebenaran itu jadi tidak penting. Akal manusia tiba-tiba menafikan pentingnya kebenaran untuk diketahui.
            Maka apakah kebenaran?
Kebenaran bukanlah dari akal fikiran manusia. Akal hanyalah alat atau kuda tunggangan untuk menuju kebenaran. Akal tidak dapat mencipta kebenaran.
            Secara logik akalpun, sesuatu yang lahir dari akal bukanlah kebenaran. Jika kebenaran itu dari akal, setiap manusia berakal akan mencipta kebenaran masing-masing. Jika semua kebenaran ciptaan manusia ini adalah kebenaran, mengapakah kebenaran-kebenaran ini saling bertentangan dan mencetuskan pertelagahan dan mengorbankan nyawa?
Jika ia adalah kebenaran, tentulah tiada lagi pertentangan. Malah jika kebenaran itu dalam jumlah yang banyak, kebenaran itu adalah palsu. Kebenaran adalah satu. Bukan dua atau tiga. Jika begitu, bagaimanakah mencari kebenaran dalam jutaan kebenaran ini?  Tak mungkin.
            Kebenaran itu ternyata bukan dari akal manusia. Kebenaran itu ada pada  sesuatu yang bukan bersifat manusia. Manusia dipengaruhi nafsu. Manusia adalah lemah. Manusia adalah jahil. Kebenaran akal manusia akan berlaku tidak adil kepada manusia yang lain. Kebenaran yang tidak adil kepada manusia yang lain adalah bukan kebenaran. Kebenaran adalah adil kepada semua manusia, walaupun manusia berlaku tidak adil kepada kebenaran.
            Tuhanlah kebenaran. Kebenaran yang diwahyukan Tuhan dan terkumpul dalam kitab suci serta disampaikan pesuruh-Nya. Kebenaran ini adalah benar. Kerana manusia adalah lemah dan saling bertelagah untuk mencari kebenaran.
            Malangnya dalam mencapai kebenaran manusia telah mempergunakan kebenaran untuk mencapai kebenaran yang dihasilkan akal fikiran yang tidak benar.
            Mengapakah manusia tidak terus pergi kepada kebenaran? Kerana kebenaran itu berdiri sendiri tanpa perlu dinyatakan kebenarannya. Mengapa manusia mencipta pelbagai sistem untuk menegakkan kebenaran sedangkan kebenaran itu sudah memiliki sistemnya sendiri.
            Kebenaran itu satu walaupun ia milik semua orang. Jika tiada satu orang pun mempercayai kebenaran, kebenaran adalah tetap kebenaran, kerana kebenaran itu bukan pada kuantiti atau individu.
            Kebenaran itu kekal. Ia tidak berubah seperti kebenaran akal manusia. Jika kebenaran itu berubah-ubah sifatnya, ia tidak stabil. Alangkah hinanya kebenaran jika ia bergoncang  oleh perubahan masa dan tempat.
Mengapakah manusia yang menemui kebenaran ini masih tidak menyakini kebenaran? Mereka masih menggunakan akal fikiran  yang tidak benar itu tadi untuk melawan ketidakbenaran dan keengkaran pada kebenaran. Mereka ingin menegakkan kebenaran tetapi mereka memilih jalan yang tidak benar dari akal fikiran manusia yang tidak benar. Seolah-olah mereka tidak yakin kebenaran akan memenangkan mereka sama ada mereka kalah atau menang di mata dunia.
            Apakah kebenaran itu perlu menang? Kebenaran itu sebenarnya adalah kemenangan. Jika kebenaran itu diukur pada menang atau kalah, ia adalah hina dan lemah. Kelemahan bukanlah kebenaran yang sebenar. Kebenaran adalah kemenangan.
            Marilah menuju kebenaran. Marilah menuju kemenangan. Hayya ‘alash solah hayya ‘alal falah.

Comments

Post a Comment