PERIHAL KERETA, DUNIA & MANUSIA


Dan janganlah engkau berjalan di mukabumi dengan angkuh, sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (surah Luqman 31-18).
Kereta, seperti kenderaan lain, adalah mesin jentera untuk manusia bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain untuk mencapai tujuannya. Seperti juga kehidupan ini, dunia adalah tempat untuk menuju ke alam akhirat yang kekal abadi. Kereta dan dunia adalah cuma alat, bukannya tujuan manusia yang hakiki.
Henry Ford adalah pencipta atau pereka asas kereta zaman moden ini dengan model T. (Sekadar catatan, Henry Ford juga penentang Yahudi setelah menyedari ancaman bahaya bangsa Yahudi dan fahaman Zionis bangsa tersebut ke atas dunia. Beliau pernah menerbit dan mendedahkan perancangan jahat Yahudi ini melalui buku 24 Protokol Zionis sedunia).
Untuk makluman lagi, kota yang padat seperti Kuala Lumpur setiap hari sesak dengan kenderaan dan menimbulkan tekanan dan stress kepada warganya, sementara sistem pengangkutan awam pula tidak sempurna dan menyeluruh capaiannya.
            Mari kita renungkan di sebalik ikon jentera bernama kereta ini. Dengan kereta, kita boleh mengagak siapa dan apa kecenderungan pemiliknya. Kereta boleh menjelaskan psikologi pemiliknya bagaimana.
            Golongan yang kaya-raya dan duit melimpah-ruah adalah sinonim dengan jenama supercars seperti Ferrari, Bentley, Roll Royce, Porsche, Lamborghini, BMW, Mercedes benz, Audi  lain-lain. Jenama-jenama ini menjadi suatu simbol status mereka yang super elit dan mega.
            Malaysia juga mengeluarkan jenama kereta sendiri, Proton dan Perodua, dengan kerjasama teknologi Jepun, walaupun dipersoalkan peratusan kerja-kerja tempatannya. Bermula pada tahun 1984, pada era Dr Mahathir, Proton mula beredar di pasaran tempatan. Pernah diejek diperbuat daripada tin milo, jenama ini terus menjalar di jalanraya sebagai pilihan utama rakyat Malaysia. Dari kereta rasmi kerajaan hingga kepada kegunaan politikus pembangkang, ia terus popular. Sama ada ia murah atau mahal, harganya rendah dan mampu dimiliki kebanyakan rakyat biasa.
Bagi golongan muda dan tidak mampu memiliki jenama import yang mahal, mereka memilih kereta buatan tempatan dan mengubahsuainya (modified) menjadi kereta sport impian mereka. Proton Wira diubahsuai menjadi Mitsubishi Evolution, misalnya, dengan kemasukan enjin halfcut berkuasakuda tinggi. Tentunya dengan bunyi ekzos suara baghal yang hodoh didengar golongan tua, tetapi sedap di telinga mereka.  
Modified, suatu manifestasi cita-cita dan angan-angan manusia yang tidak pernah puas dan bersyukur dengan apa yang ada. Seperti seorang perempuan mengubahsuai kejadian wajahnya dengan melakukan pembedahan plastik atau pengubahsuaian dengan mekap melampau. Kelihatan jelita dan anggun, tetapi tidak selesa dan praktikal (nak kerutkan dahi pun, takut tertanggal mekap, nak makan pun takut hilang dan tertelan calitan lipstik).
            Malah jika direnungkan, ada suatu falsafah yang menarik boleh diperhatikan perihal kereta ini. Kereta yang diubahsuai ini tidak praktikal lagi untuk memenuhi tujuan dan kegunaan asalnya. Dengan skirting (kadangkala boleh diejek sebagai gaun), ia tidak selesa lagi dipandu di jalan yang berlubang-lubang di Malaysia ini. Mudah rosak atau pecah jika masuk lubang dan terlanggar bumper jalan. Tujuan asas kereta dicipta sudah dilanggar.
            Misalnya, dengan rims bersaiz besar lebih 18 inci dan tayar yang nipis, ia nampak cantik dan sporty. Tetapi tidak lagi selesa dan sesuai dipandu serta mudah rosak bahagian bawahnya seperti penyerap hentakan (arsober). Kereta sepatutnya memudahkan manusia. Sebaliknya ia telah menyulitkan manusia kerana telah diubahsuai untuk tampak cantik. Seperti juga kehidupan di dunia ini, kita telah menyusahkan perjalanan kita ke akhirat, dengan melupakan tujuan kita berada di dunia ini.
            Kereta, dicipta untuk bergerak dengan selesa, tidak basah jika hujan. Sebaliknya, ada pemiliknya yang sanggup basah menaiki motorsikal kerana sayangkan kereta. Dunia oh dunia. Ternyata kereta tidak lagi kekal sebagai alat pengangkutan, fungsinya telah dipelbagaikan. Ia seolah-olah telah menjadi tujuan sebenar bagi masyarakat moden. Sesuatu yang mungkin tidak terfikir oleh Henry Ford sendiri. Ia kini telah menjadi simbol status dan prestij pemiliknya, malah tujuan.
Seperti juga kehidupan hari ini, dunia ini tidak lagi dianggap sebagai tempat persinggahan sementara. Tetapi manusia telah menghiasi dunia ini seolah-olah dunia adalah tempat tinggal yang abadi. Misalnya, seperti membina kediaman seperti istana seolah-olah mereka tidak akan mati. Manusia sudah terlupa bahawa dunia ini hanyalah alat untuk ke negeri akhirat yang abadi, sebagaimana kita terlupa bahawa kereta hanyalah alat untuk membawa kita dari satu ke satu tempat lain. Kita ingin kereta yang cantik. Tetapi jika ciri kecantikan itu yang lebih diutamakan, ia akan menyusahkan kita.       
Kadang-kadang, dari satu sudut pandangan, orang asli di pedalaman atau kaum Badwi yang hidup berpindah-randah adalah lebih baik dan bertamadun daripada manusia zaman moden ini yang jiwanya sakit dan stress dalam memuaskan kehendak-kehendak duniawi yang pelbagai, yang telah berubah menjadi keperluan hidup. Kaum nomad hanya membawa keperluan asas sahaja setiap kali berpindah, sedangkan manusia moden berhempas-pulas mengejar duniawi sehingga lupa tujuan ia berada di atas mukabumi ini, dan malangnya dunia ini hanyalah fana dan sementara sahaja. Mereka telah menyusahkan diri mereka untuk memenuhi keinginan duniawi mereka, padahal dunia ini hanyalah alat atau tempat tinggal sementara.

Comments

  1. YUP...tempat tinggal sementara.

    ReplyDelete
  2. well said....one of the blog yg menarik perhatian saya...from my point of view saya rasa kereta menjadi benda yg represent seseorang punya character...

    ReplyDelete

Post a Comment