YANG TERLINDUNG (i)


KITA akan eksploitasi penguasa zalim dalam kalangan mereka untuk menguasai mereka.
            Pada satu situasi terdapat golongan penguasa yang zalim, korup, tidak amanah, hidup bermewah-mewahan dan hipokrit. Keadaan ini akan menaikkan kemarahan rakyat kebanyakan sehingga menimbulkan penentangan dan pemberontakan yang makin bernyala-nyala setiap hari. Segala kemungkaran dan kejahatan penguasa ini bagaikan tidak ada hujah lain, selain menjatuhkannya secara aman atau revolusi. Apabila rakyat menyaksikan keangkuhan dan kemungkaran penguasa, mereka akan menyakini usaha-usaha orang-orang yang menentang mereka adalah benar dan hak.
            Adakah golongan yang menentang kezaliman ini di pihak yang bathil? Pada mata kasar, hanya orang gila yang akan menyatakan perjuangan ini bathil.
            Dan pada satu sudut lain, akan ada watak penentang yang terdiri daripada pelbagai kelompok, yang akan berpakat menentang penguasa ini. Antaranya, politikus yang desperado, golongan muda yang pendek akal, pejuang-pejuang hak asasi manusia, pejuang kaum minoriti, golongan ulama, pemikir, ekonomis, aktivis masyarakat, kaum pelajar yang mentah, dan sebagainya yang akan mempergunakan keadaan penguasa yang zalim ini untuk merebut kekuasaan dengan mengatasnamakan perjuangan untuk rakyat. Golongan penentang ini akan sepakat bercakap perkara yang sama, iaitu kezaliman penguasa, tetapi dengan maksud perjuangan yang berbeza.
            Pada satu situasi lain, orang bijak pandai dalam kalangan mereka akan buta pada keadaan sebenar. Mereka akan mengikut arus semasa, menjadi penentang penguasa zalim tadi. Jika tidak, reputasi dan gelaran mereka akan tercemar.
            Penguasa yang zalim ini akan menjadi fitnah besar dalam kalangan mereka sehingga mereka semua tidak akan meletakkan keadilan di tempat yang sebenar.
            Ya, mereka menghadapi kezaliman dan penindasan, maka adalah tidak logik jika dikatakan perjuangan mereka bathil. Dan, yang menguatkan lagi mereka, akan ada ulama-ulama bodoh yang menjadi hujah kepada rakyat kebanyakan untuk menentang penguasa zalim tadi. Apabila masyarakat awam itu jahil, mereka akan melihat kepada kopiah atau serban untuk menilai kebenaran, apatah lagi jika ulama-ulama tadi hidup lebih zuhud dan menggunakan ayat-ayat suci. Dan ulama-ulama yang mempertahankan penguasa sudah tentu akan dianggap ulama dunia, ulama jahat.
            Dan kedua-dua pihak yang berlawan ini akan kita eksploitasi. Mereka semua akan terpaksa meminta bantuan kita, sama ada dana kewangan, moral, maklumat atau sokongan propaganda. Kerana dunia ini sudah menuju kepada globalisasi, semua akan berkait, mereka tidak akan dapat menyisihkan kita dalam urusan negara mereka.
            Di antara dua golongan ini akan wujud tokoh-tokoh yang akan dianggap masyarakat sebagai golongan yang benar, iaitu ulama atau sesiapa saja yang akan berkata benar kepada golongan penguasa atau kepada golongan penentang dengan memetik hujah quran dan hadith bagi golongan agama, memetik hujah ekonomi bagi golongan ekonomis dan sebagainya.
            Janganlah kita risaukan mereka. Mereka akan menjadikan api perbalahan kedua-dua pihak ini akan lebih marak. Mereka berkata benar, tetapi di tempat yang salah. Mereka memiliki ilmu, tetapi mereka bodoh.
            Dalam zaman komunikasi dan maklumat yang cepat tersebar ini, penguasa zalim ini akan tertekan. Apabila internet sudah memasuki sesebuah negara, akan terbukalah kebebasan individu dalam bersuara. Ingatkah kita kepada Gog Magog yang saban hari menebuk tembok Iskandar Zulkarnain? Seperti itulah internet bekerja untuk kita, membukakan tembok-tembok yang menghalang kebebasan. Apabila kebebasan dibukakan, akan pecah-belahlah mereka. Mereka akan hancur dalam kebebasan itu.
            Kita akan naikkan harga  barang-barangan keperluan yang sebenarnya kita kuasai di pasaran dunia. Misalnya harga petroleum, sehingga penguasa tadi akan terpaksa menaikkan harga petroleum di negara mereka. Golongan penentang akan mengapi-ngapikan kemarahan rakyat, contohnya dengan membandingkan harta kekayaan golongan penguasa tadi yang boleh digunakan membiayai subsidi petroleum untuk rakyat.
            Dan penguasa tadi tentulah tidak akan mengeluarkan kekayaan mereka untuk rakyat. Dalam keadaan ini kita akan memerah penguasa tadi supaya menuruti kehendak-kehendak kita dalam dasar-dasar negara mereka.
            Penguasa akan semakin zalim apabila semakin kuat penentangan ke atas mereka, sehingga mereka sanggup melakukan apa saja untuk mempertahankan diri mereka. Kitaran ini akan semakin ganas dan tidak terkawal. Apabila penguasa menjadi semakin kejam, penentang penguasa akan menarik perhatian rakyat kepada hal itu, dan untuk mengatasi hal ini, penguasa akan lebih tegas dan kejam, misalnya menangkap atau menghukum penentang-penentang ini dengan tuduhan yang jahat.
            Dalam kalangan penentang, kita akan susupkan orang-orang kita yang terdiri daripada orang-orang mereka sendiri seperti aktivis-aktivis masyarakat yang akan memperjuangkan agenda kita untuk menghancurkan mereka seperti kebebasan bersuara, hak asasi manusia, perjuangan homoseks, malah perjuangan yang bertentangan dengan agama masyarakat mereka dan sebagainya.
            Dan ulama-ulama dalam golongan penentang akan terkelu lidah menutur hujah-hujah untuk membenarkan pakatan penentangan mereka. Tetapi kerana memerlukan sokongan orang ramai, mereka akan menutup mata tentang hal ini, dan berkhayal jika nanti mereka berkuasa, mereka akan menghapuskan usaha-usaha kemungkaran ini. Dan ulama-ulama penentang ini benar-benar bermaksud baik dan berhati murni. Mereka bukanlah mempergunakan rakyat untuk mengaut keuntungan duniawi. Mereka yakin mereka di pihak yang benar. Suara-suara mereka membacakan ayat-ayat suci untuk membenarkan perjuangan mereka. Hakikatnya mereka tidak ubah seperti keldai yang membawa kitab-kitab.
            Ingatkah kita kepada Ibnu Muljam pada zaman Syaidina Ali kw dahulu?
            Melalui badan-badan bebas yang kita kuasai, kita akan berikan anugerah dan penghargaan kepada golongan-golongan penentang ini dalam pelbagai bidang seperti sastera, ekonomi, kemanusiaan, hak asasi manusia untuk menaikkan nama mereka dan akan menjadikan rakyat bodoh mereka mempercayai dan mengiktiraf kebijaksanaan dan kehebatan mereka.
            Dan apabila ada ulama dalam kalangan mereka menyeru kepada perpaduan, kita jangan risau, perpaduan itu tidak akan tercapai. Tidak mungkin mereka akan bersatu-padu dalam kemungkaran.
            Sama ada penguasa itu kekal atau penentang yang mengambil alih kuasa, kita yang akan mengaut keuntungan setelah runtuhnya perpaduan mereka.
            Begitulah kita akan hancurkan mereka sehingga tegaknya kerajaan agung yang kita impikan sejak dahulu.

CATATAN; Idea dan pendapat yang sama dan berulangkali dituliskan, tetapi dari sudut pandangan yang berbeza agar lebih difahami.

Comments