Saturday, 6 September 2014

KL: 4.0


KL, Kuala Lumpur. Aku tiba lagi di sini.
                Tatkala ini Malaysia baru selesai PRU13. KL masih panas. KL masih bergelora. KL masih bingung. Poster-poster parti politik masih belum ditanggal dan diturunkan. Perhimpunan dan perarakan membantah penyelewengan dalam PRU diadakan di merata sudut KL. Pakatan Rakyat gagal menguasai kerajaan pusat, hanya memenangi tiga buah negeri. Barisan Nasional kekal berkuasa walaupun dengan majoriti yang tipis.
                Berkenalan di facebook, ditugaskan menyasarkan tokoh-tokoh anak muda yang menyebelahi penentang kerajaan, dengan berpura-pura tertarik pada agama Islam, aku menemui profil kamu yang popular di facebook. Aku memperkenalkan diriku sebagai pengkaji budaya bangsa Melayu. Begitu mudah ia terjadi.
                Kepada engkau, lelaki berwajah lonjong yang berlagak hero, selamat bertemu, aku sesungguhnya mahu saja katakan kepadamu tanpa berkias-kias: engkau bodoh, menjadi ulat-ulat perosak kepada agama, bangsa, dan tanahairmu  sendiri.
                Apabila engkau telah duduk dan meminta jus epal kepada pelayan restoran mamak, aku mengikutimu duduk dengan menundukkan sedikit tubuh. Ketika itu terasa angin kipas dinding menghala tepat ke arahku, angin sejuk masuk meraba-raba dadaku di balik baju t-shirt yang tipis. Rambutku terurai ditiup angin. Cuaca bulan Mei di luar panas. Kemudian aku menunduk lagi mencapai kotak rokok di hadapanmu. Kotak rokok itu terkuis jatuh ke lantai. Rantai salib berayun di dadaku. Aku tidak suka tubuhku diikat, ia seperti Jesus disalib, kerana itu aku tidak suka memakai coli.
                Lirik matamu terpegun.
                Asap rokok berpusaran di udara. Tewas bau perfumeku. Apakah yang engkau lihat? Aku lihat engkau menarik nafas, dengan sedikit mencungap, mukamu kemerahan, dahimu berpeluh.
                Aku pura-pura tak perasan lirik matamu memandang ke mana semasa aku mengangkat wajah selepas tunduk mengambil kotak rokok di lantai. Aku pura-pura tidak perasan walaupun aku tahu engkau memandang ke sini.
                Di tanganmu buku Pedagogy of Oppression. Engkau lagi membelek-beleknya seperti kegelisahan. Apakah kembang bunga poppy yang engkau nampak pada halaman-halaman buku tersebut? Adakah lurah gunung? Adakah engkau membacanya? Adakah engkau memahaminya? Adakah engkau memetik sebahagian ayatnya, lalu menulis karangan lain tanpa maksud yang jelas? Kata-kata utopia yang tidak berpijak di alam nyata.
                Dunia ini harus begini katamu, dan manusia itu harus begitu katamu, dan pelbagai lagi utopiamu.
                Aku kembali teringat kata-kata Vladimir Lenin: pemuda-pemudi yang rosak akhlak adalah pemberontak yang terbaik.
                Sambil terus rakus merokok, mulutmu tak berhenti membebel, mencela kezaliman pemerintah negaramu. Korupsi, penyelewengan, kemewahan, maksiat, skandal seks, dan pembaziran. Seperti anak-anak muda lain, yang sebenarnya kekurangan kasih sayang dan perlukan perhatian, engkau berkhayal menjadi pejuang-pemberontak seperti Jose Rizal atau Che Guevara. Aku faham itu.
                Lagakmu seperti seorang yang berjiwa kecamuk. Di dalam facebook engkau agresif berdebat, di sini aku lihat engkau seperti kera sumbang. Suara terketar-ketar berkata seperti gelisah dan tidak dapat menyesuaikan diri dengan sekeliling. Dengan pakaian yang sengaja digayakan selekeh, The Beatles agaknya idolamu, engkau sebenarnya menghadapi krisis identiti.
                “PRU yang penuh penipuan. Kami bukan saja menentang jentera parti pemerintah, tetapi menentang seluruh jentera kerajaan. Kami akan turun berarak ke jalan raya sesudah pilihanraya gagal dan dimanipulasi,” rungutmu.
                Aku diam, meneguk air. Mencuba menguji rasional pemikiranmu, jua menaikkan emosimu, aku bertanya, “jika kamu seorang pemerintah, adakah kamu akan berdiam diri menghadapi tentangan rakyat, tunggu dijatuhkan? Atau kamu akan menggunakan segala kaedah agar kamu tidak dijatuhkan?”
                Engkau keliru sama ada aku serius bertanya atau menyindir kebodohanmu. Aku tahu kau akan balik memikirkannya dan akan terfikir betapa bodohnya dirimu pada masa itu sekiranya engkau masih ada akal yang waras.
                Kemudian aku mengalih kepada persoalan lain, agar engkau tidak terus memikirkan perkara itu, “di manakah hotel bajet yang murah?”
                Kita berjalan mencari hotel bajet. Aku sengaja berjalan cepat, membiarkan engkau sedikit di belakang. Aku nampak gelandangan-gelandangan tidur di kaki-kaki lima yang tersorok. Engkau mengasihani mereka dengan menyalahkan kerajaan. Tetapi,aku fikir para gelandangan itu adalah penagih dadah, pesakit mental ataupun pemalas. Mana mungkin di negara ini tidak ada pekerjaan sehingga rakyat hidup merempat di jalanan, walhal ramai buruh asing masuk ke sini. Dan di dalam facebook, inilah yang kau bebelkan.
                Di sebuah kedai 7 Eleven, aku mencapai kondom, membelek-beleknya.
                Argh, adakah engkau tahu apa yang aku fikirkan kala aku memegang kondom tersebut lama-lama? Adakah engkau fikir aku akan melakukan seks denganmu?
                Tetapi aku teragak-agak meletakkannya. Mengambilnya lagi, dan meletakkannya semula, dan aku hanya membeli tuala wanita dalam pek kecil walaupun aku tidak datang bulan.
                Sebagai penulis muda yang sedang mencipta nama di negaramu, antara pemimpin dalam kalangan mahasiswa, menulis karya-karya yang berbau anarki, terlibat dengan pertubuhan-pertubuhan amal, melawan establishment, dan memperjuang kebebasan bersuara, adakah engkau faham apa itu kebebasan? Wujudkah kebebasan?
                Dalam Revolusi Perancis, nenek-moyang kami telah mengangkat ramai aktivis dan pemikir untuk memperjuangkan hak-hak persamaan dan kebebasan manusia. Jean Jacquess Rousseau, Robespierre, Montesquieu, atau Voltaire. Untuk apa? Supaya bangsa kami yang disisihkan ini diakui haknya seperti warganegara lain. Apabila kami bebas seperti orang lain, kami akan menguasai seluruh negara dengan kepintaran kami. Kami eksploitasi kekejaman Raja Loiuis XVI agar rakyat bangkit dan menjatuhkannya tanpa belas kasihan. Itulah yang telah kami lakukan di Mesir, Libya, Iraq, Tunisia dan Syria pada zaman moden ini dengan menggunakan rakyat mereka sendiri. Kami eksploitasi diktator dan kerajaan yang zalim, yang rasuah, yang angkuh, untuk meletuskan pemberontakan rakyat, walhal yang berkuasa kemudian adalah boneka-boneka yang dipegang oleh kami.
                Nama-nama tokoh inilah yang berselerak dalam tulisan-tulisanmu seolah-olah engkau seorang yang inferiority complex, yang menumpang kemasyhuran nama mereka, sedangkan engkau tidak memahami apa sebenarnya idea-idea mereka dan muslihatnya ke atas dunia.
                Hah! Aku fikir engkau banyak menonton dan dipengaruhi filem-filem Hollywood. Engkau sepatutnya menjadi bintang filem kalau engkau mahukan hidup yang glamour, bukannya berkhayal menjadi pejuang. Tetapi mukamu langsung tidak handsome!
                Aku bayangkan, jika tidak wujud krisis politik di sini, engkau hanyalah seorang anak muda yang kecelaruan jiwa. Seorang anak muda yang berlagak selamba, cool, yang berpura-pura tidak mengetahui apa-apa yang berlaku di sekeliling, yang jika ditanya sesuatu perkara semasa, engkau akan berlakon naïf tidak tahu apa-apa yang mainstream. Seorang anak muda yang mengakui tidak mengenali artis-artis popular di negaramu. Siapa Neelofa atau Nelydia Senrose? Engkau pasti akan membuat muka terpinga-pinga tidak mengenali mereka, walhal artis-artis ini yang barangkali memenuhi khayalan liar masturbasimu setiap malam. Seseorang yang mengakui tidak meminati Najwa Latif atau Yuna, tetapi jika bersendirian, lagu-lagu merekalah yang mungkin spontan bermain di mulutmu. Seorang yang mengutuk lagu-lagu pop untuk menunjukkan dirinya melawan arus.
                Engkau anak muda yang mahu kelihatan berbeza. Engkau rela dirimu ditangkap pemerintah kerana engkau tahu itu adalah suatu cara untuk popular, dan engkau tahu jua engkau pasti dibebaskan oleh barisan peguam yang menyebelahi pembangkang. Engkau sebenarnya si pengecut yang hanya berani menyepak bangkai anjing.
                Menyanjungi tokoh-tokoh Komunis dan Sosialis, engkau bermimpi menjadi Karl Marx Melayu. Atau untuk melunakkan Komunisme, engkau mengutarakan Ali Syariati. Engkau mendakwa mahu memperjuang nasib rakyat terbanyak, yang miskin, yang merempat, lantas engkau mencemuh golongan kaya seolah-olah kaya itu suatu dosa.
                Tidakkah kamu pernah terbaca suatu kisah dongeng Greek berkenaan seekor rubah yang tergiur melihat segugus anggur masak di hujung dahan? Rubah tersebut tidak dapat mencapai buah anggur tersebut. Kerana engkau tidak dapat menikmati kekayaan dan keselesaan hidup seperti orang lain, maka engkau mengecam kekayaan itu sebagai dosa, seperti rubah yang mencemuh anggur itu sebagai masam kerana tidak dapat menikmatinya.
                Kamu bercakap tentang persamaan hak, kebebasan bersuara, adakah kamu fahami apa yang kami anjurkan itu?
                Dalam protokol pertama kami, Cendikiawan-cendikiawan Zionis Sedunia, kami menulis: “Kamilah bangsa yang pertama melaungkan dalam kalangan orang ramai perkataan-perkataan kebebasan, kesamaan dan persaudaraan. Perkataan-perkataan yang acapkali diulang oleh burung-burung kakak tua dalam pilihanraya tanpa menyedari maknanya, yang berterbangan dari segenap penjuru menuju kepada umpan ini, yang mana dengannya, mereka telah memusnahkan kemakmuran dunia dan kebebasan diri yang sebenarnya. Orang yang kononnya pandai lagi bijak dalam kalangan bukan Yahudi tidak memahami maksud yang tersirat di sebalik ungkapan-ungkapan tersebut; tidak nampak pertentangannya dari segi maknanya; secara semulajadi tidak menyedari bahawa di sana tiada kesamaan.”
                Kami akan membebaskan kamu, tetapi kamu akan masuk ke dalam sistem kamu.
                 “Perpecahan kepada kumpulan-kumpulan kecil telah meletakkan mereka ke dalam tangan-tangan kita, kerana untuk meneruskan suatu perjuangan yang dipertikaikan, seseorang itu haruslah mempunyai wang, dan wang kesemuanya berada dalam tangan-tangan kita.”
                Kau tidak nampak semua itu. Engkau seperti kelkatu yang terpukau pada lampu neon.
                Bagaimanakah kami akan menguasai dunia ini? Tidakkah kamu teringat kepada kisah Gog-Magog dan tembok Iskandar Zulkarnain? Kami anggap tembok itu sudah lama runtuh apabila setiap orang bebas bersuara. Kami telah meruntuhkannya dengan mewujudkan internet, memberikan lidah-lidah kepada semua warga dunia melalui rangkaian-rangkaian sosial seperti facebook atau twitter. Tembok dan sempadan negara telah dirempuh internet.
                Di dalam negara, kami anjurkan idea-idea kebebasan, kami taja aktivitis-aktivis yang bodoh menentang akta-akta seperti ISA. Dan apabila akta seperti itu dibubarkan, makin mudahlah kami menguasai sesebuah negara dengan menggunakan rakyat negara itu sendiri. Tidak ada perkara sensitif lagi untuk didiamkan. Setiap orang akan bebas bersuara. Api akan mulai membakar.
                Kalau engkau mahu tahu, kebebasan itu adalah anjuran kami. Dengannya kami meratakan semua negara, membebaskan kalian semua daripada undang-undang lapuk yang mengongkong. Dunia ini akan kembali kepada lumrah alam seperti kesimpulan Nietzsche, “yang terkuat adalah pemenang.”
                Siapakah si kuat sebenarnya?
                Di atas kehancuran diktator-diktator ini kami akan mendirikan kerajaan diktator baru berdarah Yahudi yang menguasai seluruh dunia ini.
                Seperti Revolusi Perancis yang dirangka oleh kami, engkau hanya digunakan untuk menjatuhkan pemerintahmu sendiri demi menaikkan kami, walhal kami tidak mungkin menyerang dan menjatuhkan pemerintahmu dengan tangan kami, kerana ia akan menyebabkan seluruh bangsamu bersatu berpaling melawan kami.
                Aku datang untuk mengelirukan kamu, membuat kamu terpinga-pinga tidak mengerti. Sebagaimana kami telah lakukan dengan fahaman Anti-Christ, kamu menganggap ia sebagai anti kepada ajaran Kristian. Memang Kristian itu agama yang terpesong bagimu, maka benarlah ungkapan anti-Christ, tetapi mesej tersurat yang kami bawakan adalah anti-agama. Kerana kristian adalah agama majoriti di Barat, maka kami memakai slogan anti-Christ. Dan timur menerimanya sebagai anti kepada agama Kristian.
                Aku akan menjadi lebih Islam daripada orang Islam. Aku akan menimbulkan persoalan-persoalan agama yang akan membingungkanmu sehingga kamu sendiri akan meragui agamamu.     
                Apabila bangunan World Trade Centre dirempuh, kami telah memberikan sedikit katarsis kepada umat Islam yang berasa tertindas oleh Amerika Syarikat dan sekutunya Zionis. Kamu semua bersorak-sorai gembira: padan muka Zionis! Pergi jahanam Amerika! Pergi mampus Zionis! Amerika yang angkuh telah dimalukan di laman sendiri!
                Bergembiralah kamu seketika. Puaslah kamu sebentar.
                Kemudian Iraq diserang, Saddam Hussein dijatuhkan. Afghanistan dan lagi dan lagi.
                Aku teringat peristiwa di kedai 7 Eleven semalam: aku membelek-belek kondom, tetapi aku membayar tuala wanita.
                Kamu semua sebenarnya sedang dipermainkan. Seperti buih-buih pada musim banjir. Apabila George Bush dikhabarkan berita WTC dilanggar, beliau sedang membacakan buku cerita kepada kanak-kanak di sebuah sekolah dalam keadaan buku itu terbalik.
                Itu semua hanya sandiwara. George Bush sengaja berlakon membaca buku itu secara terbalik agar nanti dunia membicarakan tentang buku terbalik itu, bukan agenda sebenar kami. Seluruh dunia akan dibawa berbicara dari satu isu kepada satu isu lain tanpa penyelesaian, dan dunia akan terus berbalah kerananya.
                Malam ini, tatkala bersendirian di dalam bilik hotel bajet yang  berbau hapak ini, aku ingat lagi semasa aku duduk pada masa kita bertemu tempohari, dan pada saat-saat aku mendedahkan lurah dan sebahagian buah dadaku yang membuat engkau terpukau. Kemudian aku terfikir, sambil melihat cicak-cicak di dinding, apakah yang sedang engkau nikmati saat-saat ini? Sedang minum kopi di kedai mamakkah? Atau duduk di hadapan laptop menulis status-status facebook.
                Aku tertawa sendiri apabila terbayangkan engkau sedang berjuang habis-habisan memuaskan khayalan liarmu, sebagaimana engkau berjuang melawan pemerintah yang engkau dakwa zalim dan kejam itu. Aku terbayangkan simbol genggaman tangan pada poster-poster perhimpunan jalanan. Semuanya syok sendiri. Semuanya sia-sia. Semuanya kosong. Semuanya khayalan. Semuanya fantasi.
                Argh! Esok aku akan menukar gambar profil facebookku. Aku terfikir untuk meletakkan gambar aku memakai kain tudung yang kita beli bersama di Masjid India semalam.



TARIKH MELAYU


TARIKH MELAYU


GOOHA kemudiannya telah digelar sebagai tikus mondok, juga kadang-kadang kucing Parsi, dan salasilah dia diberi nama buruk itu adalah kerana dia hanya berdiam diri dalam senario politik negara yang tegang, tatkala sasterawan dan pemikir-pemikir lain bertungkus-lumus bangkit melawan pemerintah yang kononnya zalim, dengan berlakunya kenaikan harga petrol, barang-barang dapur dan keperluan lain, rasuah yang bermaharajalela, projek-projek mega yang boros dan tidak bermanfaat kepada rakyat, penyelewengan wang rakyat oleh pemerintah dan pelbagai lagi kemungkaran yang berleluasa dalam negara, sedangkan tidak mengangkat pena adalah tindakan yang pengecut dan dayus untuk dirinya yang dianggap antara tokoh sasterawan yang dikagumi buah fikirannya suatu masa dahulu.
                 Ya, tikus mondok kerana kekenyangan, dan kucing Parsi kerana ia tidak lagi menangkap tikus.
                Tetapi dia tidak pedulikan semua gelaran menghina itu, masa akan menyingkap kebenaran itu di sebelah siapa, fikirnya.
                Dia pernah mengarang beratus-ratus buah syair yang tidak dapat difahami maksudnya oleh orang ramai, tetapi telah diangkat sebagai karya-karya besar oleh cendikiawan-cendikiawan negara pada masa itu. Pada hari ini apabila ditanya berkenaan syair-syair tersebut, dia menjawab: “semua syair itu palsu, dusta, pembohongan... seperti kata-kata ahli sihir yang bercampur-aduk dengan kebenaran dan kebathilan. Aku sudah menceraikan diriku darinya dengan talak tiga.”
                Dia sudah remaja pada zaman reformasi akhir 90-an dahulu di Kuala Lumpur.  Pada masa itu dia turut keluar dan berhimpun di jalanraya memprotes pemecatan seorang pembesar negara. Dia lantang membacakan syair-syair mengutuk pemerintah di perhimpunan-perhimpunan protes tersebut. Dia pernah dipukul belantan dan disembur air kimia dalam siri-siri tunjuk perasaan itu, dan dia pada akhirnya berubah fikiran dan menghindari politik kepartian sesudah terjadi suatu peristiwa.
                Suatu malam, tatkala dia berjalan pulang dari merayau-rayau, kerana matanya asyik membaca bintang-bintang di langit gelap, dia telah terjatuh ke dalam lubang najis yang dalam.
                Kemudian dia memilih untuk hidup bergelandangan di kota tanpa tempat tinggal. Merayau-rayau di lorong-lorong kota seperti tikus. Hidup sehelai sepinggang seperti kaum darwis. Orang mendakwa kepalanya telah gegar kerana terhantuk semasa jatuh ke dalam lubang pada malam tersebut.
                Tentu sesuatu yang tidak masuk akal kepada orang ramai apabila dia yang selama ini tokoh yang dihormati tidak menyertai arus gerakan rakyat menentang pemerintah walaupun telah banyak didedahkan kemungkaran dan penyelewengan yang dilakukan pemerintah. Di mana-mana kebencian rakyat terhadap pemerintah wujud. Orang ramai membicarakannya, dari rakyat biasa hinggalah tokoh-tokoh ulama dan pemikir. Tiada siapa yang tidak akan mudah terpedaya untuk memberontak ke atas pemerintah yang korup itu. Tirani ini harus ditumbangkan. Ia telah menjadi suatu trend semasa. Dunia telah mengetahuinya dan sejarah sudah merakamkannya, maka tidak perlulah dituliskan lagi tuduhan-tuduhan itu di sini.
                Apabila orang ramai menceritakan dan mencela kerosakan-kerosakan yang dilakukan pemerintah, dia hanya menunjuk kepada sebatang pokok tua yang hampir mati, pucuk-pucuknya sudah kering dan ranting-rantingnya pula sudah tidak berdaun, sambil berkata: “kamu hanya nampak bahagian atas, kerosakan yang di atas, sedangkan kamu tidak menyedari punca penyakit berasal pada bahagian bawah pokok tersebut, iaitu akar-akarnya.”
                Orang ramai kebingungan mendengar perkataannya itu.
                “Akar! Akar! Akar!” katanya lagi.
                Ketika diminta penjelasan, dia tidak menjawabnya. Dia lalu pergi meninggalkan orang ramai yang terus kebingungan.
                “Gelap ini tidak akan hilang tanpa kehadiran cahaya. Kalian berkhayal mahukan cahaya, mahukan kecerahan, tetapi kalian tidak mahu menghidupkan api. Jika kalian menghidupkan unggun api, nescaya cahaya akan wujud secara automatik. Cahaya tidak akan wujud jika tidak dihidupkan api,” ujarnya mengulas kegelapan negara.
                Tatkala pemikir dan sasterawan-sasterawan lain giat menulis dan mendedahkan skandal-skandal pemerintah di alam maya, dia hanya mengeluh, “orang bodoh pun tahu semua itu. Apa manfaatnya? Najis yang terdedah akan dikerumuni lalat-lalat, yang kemudian akan menyebarkan wabak penyakit ke mana-mana. Aku bukanlah lalat-lalat seperti mereka , yang tidak mungkin dapat menghapuskan penyakit, malah hanya menyebarkan lagi wabak penyakit. Ia akan memudaratkan kepada seluruh negara. ”
                Seseorang telah bertanya padanya, “mengapa kamu mencegah rakyat dari menjatuhkan pemerintah yang korup itu?
                Dia menjawab, “ingatkah kalian kisah Nabi Khidir? Pada suatu malam tanpa diketahui sesiapa dia telah menolong suatu kaum yang zalim di sebuah negeri. Dia telah mengukuhkan dinding sebuah tembok yang hampir runtuh. Di balik tembok itu tersimpan harta pusaka sepasang anak yatim piatu. Kamu tidak nampak apa yang aku nampak sebagai pengajaran daripada kisah ini. Apabila kerajaan hari ini runtuh ketika itu kamu akan menyedari hikmah pendirianku ini. Bahkan semua ini aku lakukan tanpa mendapat sebarang upah untuk menyelamatkan generasi akan datang.”
                Dalam suatu peristiwa lain, kerana sikapnya tidak berpihak kepada mana-mana parti politik itu, seseorang telah berdialog dengannya. Orang itu berkata, “jika kamu tidak mahu menyebelahi pakatan pembangkang dan juga tidak menyokong pemerintah, mengapa kamu tidak berlaku adil dengan bersuara menyatakan kebenaran atau kebathilan di kedua-dua belah pihak? “
                Dia berhujah, “jika aku mendedahkan keburukan atau kebaikan pembangkang dan pemerintah, adalah lebih baik aku memilih menyertai satu pihak, tidak kira di pihak pemerintah ataupun pembangkang. Bersuara di tengah-tengah adalah lebih merosakkan. Apabila aku mendedahkan kebaikan pemerintah, aku akan dipuji penyokong pemerintah dan dikutuk penyokong pembangkang. Dan apabila aku menyatakan kebaikan pembangkang, aku akan dipuji oleh penyokong pembangkang dan dikutuk oleh penyokong kerajaan. Begitu juga terjadi jika aku membicarakan keburukan pembangkang dan kerajaan. Aku hanya akan menjadi batu api, perkataan aku memuji dan mengkritik kerajaan dan pembangkang itu hanya  akan menjadi modal perbalahan dan perpecahan dalam kalangan orang ramai. Itu seperti kerja syaitan, mengadu-domba. Sekalipun kritikan atau pujian aku katakan itu benar, tetapi aku telah menyatakannya di tempat yang salah.”
                “Tetapi pemerintah hari ini adalah diktator yang sangat kejam, yang memekup mulut rakyat, kau harus bersuara mendedahkannya.”
                “Tiada siapa yang dapat mengatur pemerintahan negara dengan lebih baik jika tidak dengan tangan diktator yang berkuasa penuh. Kebebasan bersuara adalah jalan ke arah anarki. Ingatlah, kalian adalah seperti kambing-kambing gembalaan yang harus menyedari bahawa sekalipun punggung kalian dicambuk, itu adalah lebih baik daripada terlepas ke dalam kawanan serigala.”
                Orang itu hanya mentertawakan kata-katanya itu kerana tidak dapat mencerna apa yang mahu dimaksudkannya.
                Suatu peristiwa, ketika mendapat tahu facebook, twitter dan rangkaian-rangkaian sosial lain mulai popular dalam masyarakat, dia telah berlari ketakutan ke sana-sini sehingga pakaiannya terlucut, dan dalam keadaan bertelanjang bogel, dia melaung-laung, “tembok Iskandar Zulkarnain telah runtuh! Tembok Iskandar Zulkarnain telah runtuh! Tembok Iskandar Zulkarnain telah runtuh!”
                Keesokan pagi setelah pada malamnya pihak pemerintah telah mengumumkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) telah dimansuhkan, dia kelihatan mundar-mandir di pasar. Wajahnya tampak pucat lesi, seperti sesuatu yang berat telah menimpa dirinya.
                “Rhuwaibidhah juga telah keluar,” bisiknya.
                Di tangannya ada sekarung pisau. Dia kemudian duduk mahu membahagikan pisau-pisau itu kepada orang ramai yang lalu-lalang, termasuk kanak-kanak dan remaja. Pihak penguasa telah menangkap dan kemudian mendakwa dirinya di mahkamah atas tuduhan berniat jahat membahagikan pisau kepada orang ramai setelah salah seorang yang mengambil pisau tersebut telah bergaduh dan menikam seseorang di pasar.
                Di mahkamah dia telah membela dirinya sendiri dengan menyatakan: “pisau itu boleh diguna untuk memotong sayur dan juga boleh diguna untuk mencederakan seseorang, sebaliknya terpulanglah kepada individu tersebut untuk menggunakannya bagaimana. Jadi kenapa aku yang harus dihukum?”
                Pendakwa berhujah bahawa kanak-kanak dan remaja tidak mempunyai akal yang sempurna untuk menggunakannya ke arah tujuan yang betul.
                Dia menjawab, “internet juga seperti pisau, ada orang menggunakannya untuk kebaikan dan ada orang menggunakannya untuk kejahatan. Jika tindakan aku membahagikan pisau itu salah, membenarkan internet kepada semua orang juga adalah suatu kesalahan di bawah logik yang sama.”
                Sebaliknya pendakwa berhujah lagi, “internet tidak boleh membunuh sesiapa, tetapi pisau boleh membunuh.”
                Dengan penuh yakin dan tanpa rasa bersalah, dia menjawab, “internet tidak boleh membunuh sesiapa secara fizikal, tetapi ia boleh menghasilkan kerosakan besar pada minda masyarakat, yang kesannya lebih memudaratkan daripada pembunuhan.”
                Setelah melalui hari-hari perbicaraan yang panjang dan pelik dalam sejarah moden itu, dia akhirnya telah dibebaskan kerana doktor mengesahkan dirinya menghidap sejenis kekacauan mental. Sewaktu berjalan keluar daripada mahkamah dia berkata, “internet ini akan merosak dan menghancurkan kamu semua akhirnya, sebagaimana pisau yang kubahagi-bahagikan itu. Dengan wujudnya internet yang membebaskan suara kalian, kalian sebenarnya sudah mendapat sebilah pisau setiap orang. Dan nanti kalian akan berbunuhan sesama sendiri.”
                Kerana ucapannya itu tidak difahami maksud tersiratnya, dia akhirnya dianggap gila oleh orang ramai.
                Ada sebahagian orang terus setia mengikutinya, mendengar ucapan-ucapan peliknya yang tidak dapat difahami mereka. Dia kembali ke jalanan, berkaki ayam, sambil mengulang bait-bait syair sufi lama ini: “tidak akan tahu manisnya madu jika tidak merasakannya.”
                 “Belahan Iraq, Tunisia, Mesir, Libya, Syria... sudah merasainya...”
                Di negara Tanah Melayu ketika itu, perpecahan politik dalam kalangan bangsa Melayu seperti retak menunggu belah. Sekumpulan tokoh politik orang Melayu telah bersatu dengan tokoh politik bangsa pendatang yang disokong sembilan puluh peratus bangsa mereka untuk menjatuhkan pemerintahan asal yang diterajui peribumi Melayu.
                Seperti yang diceritakan secara lisan, Gooha telah tidak kelihatan di mana-mana tempat yang biasa dia hadiri beberapa lama sebelum Pilihanraya Umum diadakan. Pelbagai versi tentang kehilangannya itu. Ada yang menyatakan dia telah meninggal dunia, dan ada yang menyatakan dia telah lari ke gunung, malah pelbagai lagi teori-teori lain yang tidak masuk akal; tetapi apa yang mahu diceritakan lagi di sini adalah peristiwa selepas Pilihanraya Umum tersebut.
                Sampai hari ini tidak diketahui parti pemerintah atau parti pembangkang yang sebenarnya telah memenangi pilihanraya,kerana pelbagai khabar angin tersebar di dalam internet berkenaan keputusan pilihanraya tersebut, tetapi hakikatnya negara telah dihancurkan oleh revolusi. Suasana panik berlaku. Berita-berita dalam internet telah mengawal tindakan mereka. Berlaku kekecohan besar, huru-hara dan anarki. Tokoh pembangkang menuduh semua itu makar jahat pemerintah yang kalah kerana tidak mahu menyerahkan kuasa secara aman, sebaliknya pihak kerajaan mendakwa kekacauan itu helah pembangkang yang tewas untuk merampas kuasa secara revolusi. Bangunan-bangunan telah dibakar. Ada letupan bom. Masjid, kuil dan gereja telah diserang. Negara lalu diisytiharkan darurat. Orang Melayu telah berbunuhan sesama sendiri. Tempoh darurat ini panjang sehinggalah diadakan pilihanraya baru dengan campurtangan kuasa-kuasa luar. Perlembagaan negara telah banyak diubah. Bangsa-bangsa pendatang yang bersatu telah diiktiraf haknya sama seperti peribumi Melayu.
                Tokoh bangsa-bangsa pendatang itu, dibantu oleh tokoh-tokoh peribumi sendiri yang gila kuasa, telah berjaya mengeksploitasi kerosakan-kerosakan yang dilakukan oleh pemerintah supaya rakyat peribumi berpecah-belah dan memberontak ke atas pemerintah, sehingga mereka yang dibakar emosinya ini terlupa akan agenda bangsa pendatang untuk menguasai negara mereka. Rakyat peribumi telah silau pada kezaliman pemerintah, seperti kelkatu-kelkatu yang tertarik pada cahaya neon, sedangkan tindakan mereka menentang pemerintah itu akan menarik mereka ke arah kebinasaan.
                Orang ramai mulai kembali teringat kepada  Gooha, pengajaran daripada perumpamaan tembok yang diambilnya dalam kisah Nabi Khidir, dan sebagainya tentang dirinya.
                Mereka mulai memahami bahawa kerajaan, dinding atau tembok seperti yang dibayangkan Gooha, jika telah ditumbangkan, akan terbukalah jalan kepada kuasa-kuasa luar untuk menguasai negara ini. Rakyat, seperti sepasang anak yatim piatu dan harta pusaka dalam kisah itu, akan dijarah negara yang mereka warisi dari generasi ke satu generasi, apabila pemerintah yang asal dijatuhkan. Mereka mulai memikirkan bahawa mereka sebenarnya seperti anak yatim piatu kerana tidak mempunyai pemimpin yang hak, dan bagaimana tembok itu seharusnya runtuh selepas sepasang anak yatim itu dewasa, sebagaimana rakyat negara ini harus membetulkan dan menguatkan diri mereka sebelum pemerintahan yang didakwa zalim itu akan lenyap sendiri; kerana dari rakyat yang adil, automatik akan bangkitlah satu pemerintahan yang adil seperti perumpamaan pada sebatang pokok.
                Mereka termangu memikirkan semua ini, bagaimana mereka dengan begitu bodoh telah terpengaruh dengan hasutan pembangkang untuk menjatuhkan pemerintah, sedangkan mereka sebenarnya telah dieksploitasi dan diperdaya sehingga tercampak ke dalam situasi yang lebih buruk. Keadaan mereka dan negara tidaklah lebih baik selepas itu. Bagaimana ramai tokoh yang dianggap sebagai hero penyelamat, pejuang, dan wira rakyat, walhal kumpulan inilah yang telah merosakkan lagi negara dengan tindakan bodoh mereka, bagaimana internet telah menolong meruntuhkan lagi negara ini, dan bagaimana kebebasan bersuara adalah suatu ilusi yang telah memusnahkan negara ini, telah dapat mereka fahami.
                Huru-hara dan anarki dalam negara terus berlarutan tanpa ada tanda-tanda ia akan segera berakhir walaupun pemerintahan baru telah didirikan.